"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

NAJIB SUDAH KALAH 0-3 KEPADA TUN MAHATHIR

Lelaki tua berusia 93 tahun yang bernama Tun Mahathir Mohamad ini memang luar biasa.

Tidak saja bijaksana, punya daya kepimpinan dan yang bukan biasa-biasa, malah keberaniannya sudah terbukti mampu mengalahkan orang yang lebih muda daripadanya.

Najib Razak yang baru menginjak usia 65 tahun dan jauh lebih muda daripadanya, kini sudah terdampar dengan kekalahan 3-0 kepadanya.

Kali pertama Najib kalah ialah bila beliau tidak berani menghadirkan diri dalam program Nothing To Hide di PWTC, sedangkan sudah menyatakan persetujuan pada awalnya dan telah pun bersiap sedia di kediamannya ketika itu.

Najib membatalkan kehadirannya di saat-saat akhir apabila mengetuai Tun Mahathir turut hadir dalam program yang sama dan ingin menyoalnya secara berdepan berkaitan skandal 1MDB dan dana RM2,600 juta yang masuk ke akuan bank peribadinya.

Kali kedua Najib tewas ialah apabila beliau tiada keberanian menghadirkan diri dalam program Nothing To Hide 2 di Shah Alam yang dirancang untuk mempertemukannya sekali lagi dengan Tun Mahathir di atas pentas yang sama bagi menguji kepintaran serta keberanian berhujah dalam mempertahankan diri masing-masing.

Majlis itu bagaimanpun berakhir dengan beberapa letupan mercun dan kekecohan ketika Tun Mahathir sedang menyampaikan hujah-hujahnya.

Semalam, ketika berlangsungnya sebuah wacana yang bertajuk “Apakah Tun M, terlalua tua untuk jadi PM?” di Shah Alam, beliau sekali lagi menunjukkan keberaniannya.

Dengan topik yang jelas mahu membincangkan mengenai kemampuan dirinya untuk menjadi Perdana Menteri buat kali kedua dan salah seorang ahli panel yang mengambil bahagian pula diketahui mesra Pas dan kritikal terhadapnya, kehadiran Tun Mahathir tidak lain ialah untuk mendengar sendiri mereka bercakap depan-depan mengenainya.

Hakikatnya, tidak ramai yang berani hadir ketika orang lain mahu membincang, malah mempertikai kemampuan diri mereka.

Dengan kehadiran Tun Mahathir itu, ahli panel berkenaan akhirnya agak terpana, tergugup-gugup dan tidak lancar dalam menyampaikan hujah, malah dalam gambar yang diambil ketika di akhir majlis, beliau kelihatan tunduk dan seolah-olah tidak mampu bertentang mata dengan Pengerusi Pakatan Harapan tersebut.

Tidak seperti Najib yang hanya berani bercakap secara sehala dan tiada keberanian untuk bersemuka, lelaki berusia 93 tahun ini sebaliknya sedia dan mampu berdepan dengan sesiapa saja yang ada keraguan terhadap kemampuannya.

Dalam banyak majlis sebelum ini, Najib sebagaimana dilaporkan media begitu kerap mempertikaikan kemampuan Tun Mahathir yang berusia 93 untuk menjadi Perdana Menteri semula.

Malangnya, semua ucapan, kritikan dan sindiran beliau hanyalah dalam majlis atau ucapan sehala di mana orang lain sekadar mendengar dan tiada soal jawab disediakan.

Lebih daripada itu, sejak terkait skandal 1MDB, Najib juga tidak berani lagi berhadapan dengan media secara terbuka dan kalau ada pun sidang media, seperti selepas mempengerusikan Mesyuarat MT UMNO misalnya, hanya wartawan tertentu dan daripada media arus perdana saja yang dibenarkan menghadirinya.

Dengan keberaniannya menghadiri wacana semalam, sekali lagi Tun Mahathir berjaya mengalahkan Najib. Kali ini untuk kali ketiga. Keberanian beliau nyata hampir tidak ada pada Najib.

Dan kalau ada wacana yang serupa untuk membincangkan apa-apa berkaitan masalah Najib selepas ini, sah beliau terus tidak akan berani menghadirkan diri, malah silap-silap permit polis tidak akan diluluskan sama sekali.

Kedudukan kini ialah Najib yang berusia 65 tahun sudah tewas di tangan Tun Mahathir yang berusia 93 tahun dengan kedudukan 0-3.

Aduhhh…malunya!!!

– http://shahbudindotcom.blogspot.co.id/

Tiada ulasan: