"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pasir Mas bersedia dikerumuni ‘calon agama’

Faiz Zainudin 
PASIR MAS: Pasir Mas merupakan antara daerah utama di Kelantan yang bersempadanan dengan Kota Bharu, dan dihubungkan melalui landasan keretapi dengan Gemas, Gua Musang dan Tumpat.

Ia juga bersempadan dengan negara Thailand di sebelah barat.

Di sini terletak pondok agama yang berkait rapat dengan pemimpin lapisan PAS.

Dengan jumlah penduduk melebihi 200,000 orang, ia sudah tentu menjadi kawasan yang mengukur kekuatan parti politik di Kelantan ditambah pula Pasir Mas merupakan kubu kuat PAS yang sukar ditembusi pihak lawan.

Sejak 1999, kerusi Parlimen Pasir Mas dimenangi PAS, walaupun parti itu diwakili pada nama sahaja oleh Datuk Ibrahim Ali pada PRU 2008.

Sebelum ini, ia merupakan kubu kuat Semangat 46, parti pecahan Umno yang ditubuhkan pada 1989 oleh Tengku Razaleigh Hamzah.

Pada PRU lalu, kerusi itu dimenang Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz, anak arwah Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, dengan majoriti besar 8,047 menewaskan Ibrahim. PAS turut menyapu bersih semua 3 kerusi negeri di bawahnya.

Nik Abduh bukan anak tempatan Pasir Mas, tetapi imej agama dan latar belakang keluarganya dipercayai antara faktor membantu kemenangannya.

Dengan kemunculan Pakatan Harapan (PH), gabungan 4 parti iaitu PKR, DAP, Amanah dan PPBM, kekuatan PAS di sini mungkin sedikit “goyah”, disebabkan pertandingan 3, malah 4 penjuru yang pasti berlaku.

Ini kerana di samping PAS, PH dan Barisan Nasional (BN), Ibrahim juga baru-baru ini menyatakan hasrat untuk cuba merampas balik kerusi itu.

Tetapi Yang Dipertua PAS Pasir Mas, Datuk Hanifa Ahmad tidak bimbang, dan yakin partinya dapat mengekalkan kemenangan pada PRU akan datang.

Bagi Hanifa, pencabar utama PAS ialah Umno, walaupun parti itu gagal di Pasir Mas sejak 1986.

“Majoriti kita menang lebih 8,000 di kerusi Parlimen, DUN Pengkalan Pasir kita menang lebih 4,000, DUN Tendong menang majoriti hampir 1,000 dan DUN Chetok majoriti kita dapat lebih 2,000.”

Beliau mengakui sekiranya Pasir Mas turut menyaksikan calon Amanah atau PPBM dapat menarik keluar sokongan kepada PAS dan Umno tetapi “tak sampai 5%”.

“Dalam politik Kelantan, biasanya orang PAS akan kembali kepada PAS dan Umno akan kembali kepada Umno,” katanya kepada FMT.

Katanya, pondok agama di Pasir Mas merupakan antara tunjang kekuatan PAS, dan rakyat mahukan pemimpin yang berlatarbelakangkan agama.

“Kalau Amanah tidak ada latar belakang agama, rakyat akan tolak,” katanya.

PAS masih belum memutuskan sama ada Nik Abduh akan dicalonkan sekali lagi untuk mempertahankan kerusi ini.

Faktor agama turut diakui seteru PAS seperti Umno dan PKR, yang sedia mempertimbangkan calon berlatarbelakang agama.

Bagi PKR, individu seperti Nik Abduh bukanlah tokoh besar yang sukar ditewaskan.

“Cuma beliau dikenali sebab anak bekas menteri besar Kelantan,” kata Pengerusi PKR Kelantan Ab Aziz Ab Kadir.

Menurutnya, tokoh agama bukan monopoli PAS.

“Semua parti ada tokoh agama, calon kita kemukakan juga ada ketokohan agama, saya rasa isu agama tidak menjadi isu utama, sebab rakyat lebih pentingkan isu kos sara hidup dan sebagainya,” katanya.

Tetapi Aziz mengakui PKR merupakan “underdog” yang perlu mendapat bantuan sekutu PH.

Sementara itu, Umno di Pasir Mas mengalu-alukan kehadiran PKR dan calon lain.

Ketuanya, Datuk Hanafi Mamat berkata kemasukan PKR di Pasir Mas langsung tidak mendatangkan kesan.

“PKR tidak pernah bertanding di Pasir Mas dan saya kira PKR Pasir Mas ini tidak kuat dan tokoh mereka juga lemah. Mereka parti lemah bukan sahaja di Pasir Mas tapi di Kelantan juga lemah, mereka bergantung harap kepada PH sahaja.

Malah, Hanafi menjangkakan PKR PKR akan “hilang deposit”.

Beliau juga membayangkan seorang “tokoh agama” akan mewakili Umno kali ini di Pasir Mas.

“Penting untuk Umno menang di Pasir Mas, kita boleh menjadi penghubung kepada kerajaan pusat dan sudah tentu pembangunan di sini lebih cepat dan efektif berbanding wakil rakyat PAS.”

Tiada ulasan: