"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bilakah 'pesalah' mahu dibawa ke pengadilan? Prof. Agus Yusoff bidas kerajaan PH

MUHAMMAD SHAMSUL ABD GHANI

SHAH ALAM - Penganalisis politik menyifatkan kerajaan terlalu lambat bertindak dalam hal mereformasi institusi negara, selepas 100 hari pentadbiran mereka.

Menurut pensyarah Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Profesor Datuk Dr Mohamad Agus Yusoff, rakyat faham jika tol dan bayaran Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) belum dapat dihapuskan, harga minyak tidak dapat diturunkan, dan gaji belum boleh dinaikkan.

Katanya, ini kerana kesemua ini memerlukan wang, sedangkan negara kita dilanda beban hutang.

“Apa yang rakyat tidak faham ialah bila kerajaan lambat menyelesaikan janji dan harapan rakyat yang tidak melibatkan kos.

“Pertanyaan rakyat mudah. Bilakah penyangak, perasuah, pencuri dan penyeleweng kuasa hendak dibawa ke muka pengadilan. Mengapa begitu lambat?

“Bilakah reformasi institusi Parlimen, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), dan kehakiman hendak dilaksanakan? Janji dan laungan untuk merubahnya dah terlalu kerap didengar. Isunya, apakah yang akan diubah dan bilakah akan bermula? Mengapa begitu lambat?,” soalnya dalam satu kenyataan hari ini.

Mengulas lanjut, Agus menyatakan bilakah semakan semula terhadap undang-undang yang dikatakan drakonian dahulu seperti Akta Majlis Keselamatan Negara, Sosma dan lainnya hendak dipinda atau dimansuhkan.

“Di peringkat manakah proses semakan atau pemansuhan itu?

“Rakyat sebenarnya sudah jenuh menunggu untuk melihat reformasi institusi berlaku dalam negara. Harap sekali semuanya dapat dipercepatkan. Bertindaklah segera supaya negara kita boleh cepat melangkah ke depan,” katanya.

Tiada ulasan: