"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dr M banding status Zakir Naik dengan permohonan ekstradisi Sirul Geraldine Tong 6:41 petang (Dikemaskini 8:43 malam) A A Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad membandingkan status Zakir Naik dengan permohonan Malaysia terhadap Australia berkenaan ekstradisi Sirul Azhar Umar, yang disabit atas kesalahan bunuh. "Sebelum kita terima (permohonan) ekstradisi (dari India), kita perlu tahu apa yang akan berlaku kepada (individu) yang diekstradisi. "Umpamanya kita mempunyai seorang banduan (Sirul) yang lari ke Australia. Kita minta Australia hantar balik tetapi Australia kata kalau (Sirul) dihantar balik, dia akan kena gantung. Sampai sekarang Australia tak setuju (untuk ekstradisi Sirul). "Kita juga berhak untuk menentukan orang yang kita hantar balik itu mendapat kehakiman yang adil," katanya kepada pemberita, di Melaka hari ini. Sirul yang kini berada di pusat tahanan imigresen di Melbourne, melarikan diri selepas Mahkamah Rayuan membebaskannya pada 2013. Mahkamah Persekutuan kemudian membatalkan keputusan itu dan mengekalkan sabitan terhadap Sirul dan Azilah Hadri. Kedua-duanya dijatuhkan hukuman mati atas kesalahan membunuh warga Mongolia Altantuya Shaariibuu. Mahathir berkata demikian ketika ditanya berkenaan laporan bahawa Direktorat Penguatkuasaan India (ED) akan mendapatkan waran tangkap terhadap Zakir dan individu lain dalam perbicaraan yang sedang didengar oleh mahkamah khas di Mumbai di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram 2002. Menurut laporan itu, mahkamah Mumbai akan memutuskan sama ada waran tangkap tanpa jaminan perlu dikeluarkan terhadap Zakir ketika pendengaran seterusnya yang dijadual 19 Jun ini. ED kemudian akan memohon notis merah Interpol terhadap pendakwah kontroversi itu, serta ekstradisi oleh Malysia selepas mendapat waran tersebut. Zakir mendakwa tuduhan terhadapnya sebagai palsu dan kini berstatus penduduk tetap di Malaysia. Cari punca kematian di Kuala Koh Sementara itu, Mahathir turut mengulas kematian yang melanda di Kampung Kuala Koh di Gua Musang baru-baru ini, yang disyaki akibat penyakit. "Kita sedang mencari punca mengapa mereka meninggal dunia dengan ramai, mungkin ia kerana satu penyakit. "Tetapi kita perlu tahu jenis penyakit yang menyebabkan kematian mereka," katanya. Dilaporkan 14 Orang Asli suku Batek di situ meninggal dunia dalam masa sebulan. Kementerian Kesihatan hari ini mengumumkan perkampungan itu akan dikuarantin bagi mengelakkan penyakit berkaitan pernafasan - yang dipercayai sebagai punca kematian - daripada merebak. Siasatan awal Kementerian Kesihatan mendapati penduduk di situ dijangkiti bakteria dan mengalami jangkitan sekunder disebabkan virus. Bagaimanapun, menterinya Dr Dzulkefly Ahmad berkata punca sebenar kematian masih belum dikenal pasti.

Geraldine Tong

Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad membandingkan status Zakir Naik dengan permohonan Malaysia terhadap Australia berkenaan ekstradisi Sirul Azhar Umar, yang disabit atas kesalahan bunuh.

"Sebelum kita terima (permohonan) ekstradisi (dari India), kita perlu tahu apa yang akan berlaku kepada (individu) yang diekstradisi.

"Umpamanya kita mempunyai seorang banduan (Sirul) yang lari ke Australia. Kita minta Australia hantar balik tetapi Australia kata kalau (Sirul) dihantar balik, dia akan kena gantung. Sampai sekarang Australia tak setuju (untuk ekstradisi Sirul).

"Kita juga berhak untuk menentukan orang yang kita hantar balik itu mendapat kehakiman yang adil," katanya kepada pemberita, di Melaka hari ini.

Sirul yang kini berada di pusat tahanan imigresen di Melbourne, melarikan diri selepas Mahkamah Rayuan membebaskannya pada 2013.

Mahkamah Persekutuan kemudian membatalkan keputusan itu dan mengekalkan sabitan terhadap Sirul dan Azilah Hadri.

Kedua-duanya dijatuhkan hukuman mati atas kesalahan membunuh warga Mongolia Altantuya Shaariibuu.

Mahathir berkata demikian ketika ditanya berkenaan laporan bahawa Direktorat Penguatkuasaan India (ED) akan mendapatkan waran tangkap terhadap Zakir dan individu lain dalam perbicaraan yang sedang didengar oleh mahkamah khas di Mumbai di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram 2002.

Menurut laporan itu, mahkamah Mumbai akan memutuskan sama ada waran tangkap tanpa jaminan perlu dikeluarkan terhadap Zakir ketika pendengaran seterusnya yang dijadual 19 Jun ini.

ED kemudian akan memohon notis merah Interpol terhadap pendakwah kontroversi itu, serta ekstradisi oleh Malysia selepas mendapat waran tersebut.

Zakir mendakwa tuduhan terhadapnya sebagai palsu dan kini berstatus penduduk tetap di Malaysia.

Cari punca kematian di Kuala Koh

Sementara itu, Mahathir turut mengulas kematian yang melanda di Kampung Kuala Koh di Gua Musang baru-baru ini, yang disyaki akibat penyakit.

"Kita sedang mencari punca mengapa mereka meninggal dunia dengan ramai, mungkin ia kerana satu penyakit.

"Tetapi kita perlu tahu jenis penyakit yang menyebabkan kematian mereka," katanya.

Dilaporkan 14 Orang Asli suku Batek di situ meninggal dunia dalam masa sebulan.

Kementerian Kesihatan hari ini mengumumkan perkampungan itu akan dikuarantin bagi mengelakkan penyakit berkaitan pernafasan - yang dipercayai sebagai punca kematian - daripada merebak.

Siasatan awal Kementerian Kesihatan mendapati penduduk di situ dijangkiti bakteria dan mengalami jangkitan sekunder disebabkan virus.

Bagaimanapun, menterinya Dr Dzulkefly Ahmad berkata punca sebenar kematian masih belum dikenal pasti.

Tiada ulasan: