"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Menteri jadi sasaran penyebaran klip video seks

Seorang menteri kabinet menjadi sasaran pihak tertentu bagi menggambarkan dirinya sebagai pelaku dalam tiga klip video seks yang tersebar sejak pagi tadi.

Sekitar 1.25 pagi tadi, beberapa wartawan Malaysiakini dijemput menyertai dua kumpulan WhatsApp dinamakan “Jemputan Hari Raya ###” di mana klip video tersebut dikongsikan.

Klip video itu memaparkan dua lelaki berada di katil dalam keadaan bogel, melakukan beberapa aksi seksual dengan salah seorang daripadanya kelihatan seperti menyerupai menteri kabinet tersebut.

Malaysiakini tidak dapat mengesahkan kesahihan klip video tersebut.

Salah satu kumpulan WhatsApp tersebut dimulakan oleh individu dengan nombor telefon +60 11-#### 9849 dan dikenali dengan nama “Faizal”.

Dia memasukkan kakitangan Malaysiakini dan beberapa pemimpin PKR Sabah yang terkenal dalam kumpulan sembang tersebut.

Satu lagi kumpulan WhatsApp dimulakan oleh seseorang dengan nombor telefon +60 11-#### 9037 dan dikenali dengan nama “Saifuddin Abdullah”. Kumpulan ini mempunyai ahli rata-ratanya merupakan wartawan yang bekerja di sekitar Lembah Klang.

Malaysiakini turut difahamkan satu lagi kumpulan Whatsapp dimulakan oleh seorang lagi individu dengan nombor telefon +60 11-#### 4375 dan menggunakan nama “Tian Chua”. Ahli-ahli kumpulan itu rata-ratanya anggota PKR dari Sarawak.

Tian Chua, yang merupakan Naib Presiden PKR kini sedang menghadiri persidangan di Geneva, memaklumkan kepada Malaysiakini bahawa nombor telefon yang dimiliki oleh pengendali kumpulan Whatsapp itu bukanlah nombor miliknya.

Menteri Luar, Saifuddin Abdullah, yang juga merupakan anggota PKR, turut menegaskan beliau bukan individu bertanggungjawab memulakan kumpulan Whatsapp tersebut.

“Orang itu menyamar di kumpulan-kumpulan Whatsapp, kita biar pihak berkuasa siasat perkara ini,” katanya apabila dihubungi.

Malaysiakini turut difahamkan terdapat sekurang-kurangnya dua lagi kumpulan Whatsapp lain seumpamanya. Salah satu kumpulan tersebut mempunyai pengendali dengan nama “Zuraidah”.

Ketika ditanya tentang klip video memaparkan seseorang yang mirip menteri kabinetnya di Putrajaya pagi tadi, Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad menjawab ‘tidak tahu’.

"Saya tidak tahu apa pun, saya baru dengar, saya kena bacalah dulu.

"Kalau you (awak) boleh bagi briefing (taklimat), baguslah juga," katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, Ahli Majlis Tertinggi Umno Lokman Noor Adam berkata dia akan membuat satu laporan polis terhadap klip-klip video tersebut.

“Laporan ini saya buat bagi menyiasat kesahihan vedo tersebut dan meminta pihak polis mengambil tindakan undang-undng kepada individu yang menyebarkan, yang berlakon dan menghasilkan video tersebut,” kata Lokman.

Pemimpin Umno itu turut membuat satu laporan SPRM berhubung tuduhan bahawa menteri tersebut menerima AS$741,440 daripada satu konglomerat pada Disember 2017.

Jumlah itu dikatakan dipindahkan ke sebuah bank tempatan dari sebuah bank di Jerman.

Tuduhan rasuah itu disebarkan bersama video lucah berkenaan.

Tiada ulasan: