"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bekas hakim, pendakwa dan peguam didakwa terima suapan

Bekas Hakim Mahkamah Sesyen Kuala Kubu Bharu, Azmil Muntapha Abas, 45 hari ini mengaku tidak bersalah di Mahkamah Khas Rasuah Shah Alam, hari ini atas pertuduhan menerima suapan RM17,500 sebagai upah dia hanya mengenakan denda terhadap tujuh warga asing yang melakukan kesalahan Imigresen, pada Julai lalu.

Selain bekas hakim tersebut turut didakwa adalah Khairul Azhwa Yusrie, 32, yang juga bertugas sebagai timbalan pendakwa raya di mahkamah sama serta peguam Noor Amirul Nazreen, 31.

Azmil kini bertugas sebagai pegawai undang-undang di Istana Kehakiman di Putrajaya

Ketiga-tiga mereka didakwa melakukan kesalahan mengikut Seksyen 16(a) (B) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009, antara jam 9.30 pagi hingga 2.45 petang pada 17 Julai lalu di mahkamah sama.

Dipercayai, ini kali kedua dalam sejarah Malaysia seorang hakim yang sedang berkhidmat diheret di mahkamah susulan pertuduhan jenayah.

Kes ini dipercayai mempunyai kaitan dengan siri penangkapan SPRM pada Julai lalu.

Tiada ulasan: