"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bagaimana cara buat aduan terhadap perokok di premis makanan?

FMT Reporters
Kepada si perokok, berhati-hatilah kerana ramai yang akan memerhati anda di sekeliling tahun ini.
Bukan kerana anda tampak bergaya dengan sebatang rokok, tetapi jika anda menghisapnya di premis makanan, saman menanti anda berikutan aduan daripada orang ramai atau pihak penguatkuasa itu sendiri.

Kini orang ramai boleh membuat aduan dengan segera.

Bagaimana caranya?

Pengguna boleh menghantar bukti kesalahan, nama restoran, waktu dan lokasi kejadian dilakukan ke nombor 010-8608949 atau boleh terus membuat panggilan ke 03-88924530.

Denda bagi kesalahan tersebut ialah sebanyak RM250 dan boleh dikurangkan kepada RM150 jika denda dibayar dalam tempoh kurang daripada sebulan.

Bagaimanapun jika pesalah ingkar, dia boleh didenda maksimum sebanyak RM10,000 atau penjara 2 tahun.

Sebelum ini, Ketua Pengarah Kesihatan melaporkan 605 kompaun telah dikeluarkan sepanjang dua hari perlaksanaan larangan tersebut.

Rata-rata netizen bersetuju larangan ini dikuatkuasakan dan berharap perkara ini berterusan sampai bila-bila.

Jadi, jalankan amanah anda sebagai rakyat yang bertanggungjawab dengan melaporkan tindakan individu yang masih berdegil kepada pihak berkuasa melalui aplikasi WhatsApp.

Tiada ulasan: