"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Zahidi terlalu naif, memalukan dan wajar dipecat

MALAYASIA DATELINE

DAP mencadangkan agar Timbalan Menteri Komunikasi, Datuk Zahidi Zainal Abidin dipecat kerana kejahilan dan ketidakcekapanya yang telah membawa malu kepada Perdana Menteri dan negara.

Veteran DAP, Lim Kit Siang dalam satu kenyataannya berkata, tindakan Zahidi telah menunjukkan yang kerajaan Tan Sri Muhyiddin Yassin ini adalah sebuah kakistokrasi atau penipu.

“Zahidi akan terlepas daripada bertanggungjawab jika beliau dibenarkan untuk memohon maaf dan meneruskan kehidupan seperti biasa,” katanya dalam satu kenyataan.

Beliau telah berkata di dalam Dewan Negara semalam yang beliau telah menyemak dan mendapat Vevenoah Mosibin daripada Kampung Sapatalang di Pitas, Sabah hanya berlakon mengambil peperiksaan di atas pokok untuk membawa populariti kepada saluran Youtube beliau.

Kemudian, pada malamnya juga Zahidi mengatakan yang beliau ingin membuat pembetulan mengenai kenyataan beliau yang menuduh Vevenoah tidak menduduki peperiksaan.

“Kesilapan besar Zahidi ini bukanlah satu perkara yang boleh diperbetulkan begitu sahaja.

“Apakah “semakan” yang kononnya telah dibuat oleh Kementerian beliau ini yang telah menyebabkan beliau menuduh Vevenoah sebagai menipu dalam satu jawapan soalan lisan kepada Senator Datuk Donald Peter Mojuntin?” kata Ahli Parlimen Iskandar Puteri itu.

Beliau bertanya, adakah pihak Kementerian Komunikasi dan Multimedia telah “menyemak” sama ada Zahidi telah menipu di dalam Dewan Negara — satu perkara yang jelas menyalahguna hak dan kebebasan beliau di dalam Dewan tersebut.

“Dia perlu dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan Negara, melakar sejarah sebagai orang pertama yang dirujuk kepada jawatankuasa Dewan Negara tersebut,” katanya.

Bagi beliau, perkara ini boleh difahami jika kejadian “Vevenoah menduduki peperiksaan di atas pokok” ini berlaku beberapa hari sebelum beliau menjawab soalan ini, memandangkan pihak Kementerian memerlukan masa untuk mengesahkan kejadian ini.

“Tetapi kejadian ini berlaku dua bulan yang lalu,” katanya lagi.

Insiden tersebut telah menjadi sensasi apabila internet dan saluran Youtube beliau mendapat lebih daripada 740,000 tontonan sejak video tersebut disiarkan pada 12 Jun.

Vevenoah telah ditawarkan biasiswa daripada Universiti Malaysia Sabah (UMS) dan kini sedang menjalani kursus pengajian asasi di UMS.

Dalam bulan Jun lagi, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia telah menyemak dan berjanji untuk menambah baik sambungan internet di kawasan tersebut dengan memasang lebih banyak menara pemancar menjelang pertengahan tahun hadapan.

Isteri Yang Dipertua Negeri Sabah, Toh Puan Norlidah Jasni, yang juga merupakan penasihat Yayasan Nur Jauhar juga telah menyampaikan sumbangan kepada Vevenoah di istana negeri.

“Malah, Perdana Menteri sendiri tahu mengenai kejadian ini. Bagaimana seorang Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia jadi begitu jahil mengenai satu perkara yang berada di bawah bidang kuasa beliau?” tanya beliau lagi.

Dalam pertengahan bulan lepas, Muhyiddin merujuk kepada insiden Vevenoah ini dalam satu mesyuarat “town hall” dengan penjawat awam di Johor apabila beliau mengatakan yang gergasi teknologi global seperti Microsoft, Amazon, dan Google berminat untuk membantu membangunkan Malaysia sebagai hab serantau IT walaupun negara kita berhadapan dengan cabaran sambungan dan akses internet.

Muhyiddin berkata yang Malaysia belum mencapai tahap sambungan internet yang berdaya saing dan memetik contoh insiden yang berlaku kepada Vevenoah di Sabah yang terpaksa memanjat sebatang pokok untuk mendapatkan sambungan internet yang baik untuk menduduki peperiksaan beliau.

“Jelas sekalilah yang Zahidi ini tidak sesuai untuk menjadi seorang Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia!” kata Kit Siang lagi.

Tiada ulasan: