"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Setelah lama berdiam diri, Mufti Perlis bidas Pas

SITI NUR ZAWANI MISCON

Susulan perumpamaan diberikan kepada Datuk Dr Khairuddin Aman Razali yang diibaratkan sebagai seekor burung hud-hud oleh Mursyidul Am Pas, Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin juga tampil membidas kenyataan yang mempertahankan Menteri Pas itu.

Ini adalah kali pertama selepas kerajaan Perikatan Nasional (PN) yang disertai Pas Mufti Perlis itu mengambil sikap membidas pimpinan Pas.

Menerusi hantaran Facebooknya hari ini, beliau berkata ketidakpatuhan burung Hud-hud dalam kisah Nabi Sulaiman sama sekali tidak mengancam nyawa rakyat.

Sebaliknya beliau berkata, penularan wabak Covid-19 ketika ini adalah satu ancaman.

“Ketidakpatuhan Hud-hud sekali pun dimarahi oleh Nabi Sulaiman a.s, tidak mengancam rakyat.

“(Tetapi) Covid-19 satu ancaman kepada rakyat,” katanya.

Sebelum ini, Mursyidul Am Pas Hashim Jasin mengeluarkan ‘dalil’ baharu bagi mempertahankan tindakan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi yang ingkar perintah kuarantin wajib selepas pulang dari luar negara

Hashim menyifatkan Mohd Khairuddin ibarat seekor burung hud-hud dalam kisah Nabi Sulaiman yang membawa keuntungan besar melalui kesalahannya melanggar undang-undang.

Beliau berkata demikian yang memetik kisah dalam Surah An-Naml ketika berucap di Muktamar Dewan Ulama Pas Perak baru-baru ini.

Tiada ulasan: