"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kalau menteri DAP pakai ‘baju komunis’ sekarang menteri PN bukan komunis?

Dulu timbalan menteri DAP dikecam, kini pemimpin PN pula pakai ‘baju komunis’
FAZLI RADZI


Antara hantaran di media sosial yang mengecam pakaian Chin Tong pada bulan-bulan awal pembentukan kerajaan Pakatan Harapan PH).

Bekas Timbalan Menteri Pertahanan, Senator Liew Chin Tong mempersoal tindakan pemimpin kerajaan Perikatan Nasional (PN) yang mengenakan pakaian yang pernah didakwa menyerupai tentera komunis.

Pengarah Pendidikan Politik Kebangsaan DAP itu berkata, beliau sebelum ini difitnah berbuat demikian ketika membuat pemeriksaan kawalan kuarter pada 2018.

“Dulu, saya difitnah kerana pakai baju korporat. Azwanddin pun belum bayar RM40,000 dari kes mahkamah.

“Sekarang pula, pemimpin PN pakai baju yang sama. Dah bukan baju komunis?” sindir Chin Tong lagi.

Dua tahun lalu, Presiden Pertubuhan Jaringan Melayu Malaysia (JMM) Datuk Azwanddin Hamzah memuat naik status di Facebook mendakwa Chin Tong dengan sengaja berpakaian seperti seragam komunis.

Walhal, pakaian itu adalah baju korporat rasmi (bush jacket) yang disediakan Kementerian Pertahanan kepada Menteri dan Timbalan Menteri Pertahanan untuk lawatan kerja khususnya membabitkan lawatan ke markas formasi dan kem.

Ekoran itu, Chin Tong memfailkan saman terhadap Azwanddin pada Disember tahun sama selepas Azwanddin pada mulanya enggan memohon maaf terhadap tuduhannya.

Namun, dia kemudiannya membuat permohonan maaf serta berjanji untuk tidak lagi mengeluarkan kenyataan fitnah terhadap Chin Tong dan membayar RM40,000 kepadanya dalam tempoh 90 hari.

Tiada ulasan: