"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Merakam hubungan sulit Umno-Pas dan transaksi RM2.5 juta

AHMAD LUTFI OTHMAN
Tanggal 21 Mac 2018. Jam 2.30 petang. Lokasi: Bank Islam Malaysia Bhd, cawangan Medan Mara, Kuala Lumpur.

Tidak sampai dua bulan sebelum hari pengundian PRU14. Ketika dunia gempar dengan kes kleptokrasi terbesar di dunia, 1Malaysia Development Berhad (1MDB), rekod kes kecurian wang negara dalam skala paling dahsyat.

Senario politik tanah air waktu itu tegang dan cukup mendebarkan. Rakyat mempunyai kesempatan dan peluang terbaik untuk menukar kerajaan; pertama kali sejak 61 tahun merdeka.

Bekas perdana menteri dan presiden Umno, Dr Mahathir Mohamad mengetuai koalisi pembangkang bagi menegakkan sebuah kerajaan baharu. Dua seteru ketat politik selama hampir dua dekad, Anwar Ibrahim dan Mahathir boleh bersepakat meleraikan permusuhan bagi menumbangkan regim Najib Razak.

Harapan rakyat — mewakili semua kaum dan lapisan masyarakat — setinggi gunung. Koalisi menyeluruh pembangkang buat pertama kali terbentuk dengan struktur rasmi dan kerjasama mantap.

Cuma Pas — parti pembangkang tertua dan paling berpengalaman — tidak bersedia bersama “grand coalition”, sebaliknya selesa mengambil sikap dan pendekatan mesra-BN. Ada-ada sahaja kritikan terhadap pembangkang, khususnya Mahathir-DAP, dan sudah tentu Parti Amanah Negara.

Usaha Bersatu memujuk Pas bersama PH gagal. Pas mahu menjadi “penasihat” kepada kerajaan Najib-BN. Pas dilihat mahu mengekalkan rejim kleptokrasi yang dicemuh seluruh planet bumi.

Kepimpinan ulamak

Tidak sedikit yang kecewa dengan sikap politik Pas itu. Undi tradisi pembangkang dipercayai akan berpecah. Pertandingan tiga penjuru PH-BN-Pas dijangka menguntungkan BN, dan itulah rupanya strategi yang diatur oleh pemimpin tertinggi Umno-Pas.

Namun, ia dinafikan mati-matian oleh pemimpin Pas di kala itu, semua andaian atau tuduhan bahawa Pas berbaik-baik atau bermain mata dalam gelap dengan Umno itu dikatakan hanyalah fitnah jahat. Manakala pemimpin Pas yang membantah “perselingkuhan” dengan Umno itu telah pun disingkir daripada parti dalam muktamar 2015.

Ya, ini memang cerita lama. Lebih dua tahun lalu. Cerita ini pada masa itu, 2018, dianggap fitnah dan pembohongan besar.

Pembawa naratif ini digelar pelbagai istilah jelik; jebon, khadam DAP, munafik haraki, penentang ulamak, Anwarinas dan macam-macam lagi.

Mati-mati Pas menafikan. Dan sudah tentu majoriti ahlinya menelan bulat-bulat penafian itu. Mereka percaya kepada kepimpinan ulamak. Mereka yakin ulamak lebih faham untuk “membawa mereka ke syurga”.

Sudah lebih dua tahun pun insiden ini berlaku. Kini tiada sensasinya lagi dengan cerita ini. Jadi, tidak perlulah kalut menafikan atau menyerang balas pihak yang membongkarnya.

Umno pun sudah bertukar menjadi regu baik atau sekutu akrab buat Pas. Secara rasmi. Tidak berselindung dan bersembunyi lagi seperti pra-PRU14.

Pas merangkul mesra Umno waktu parti pemerintah itu berada pada titik paling bawah, paling rendah dan paling busuk.

Hikayat lama

Apa berlaku pada petang 21 Mac 2018 itu? Sejumlah RM2.5 juta tunai duit Umno dimasukkan ke dalam dua akaun (satu, akaun tabung pembangunan dan satu lagi atas nama tiga pemimpin kanan negeri Terengganu) Pas oleh pegawai khas Bendahari Umno Malaysia/ Bendahari Barisan Nasional (Salleh Said Keruak yang juga Menteri Komunikasi dan Multimedia).

Insiden kemasukan dana Umno ke dalam tabung Pas bukan berlaku buat pertama kali. Ia diakui sudah lama berlangsung, tetapi tidak melalui Bank Islam. Mereka menggunakan bank lain, antaranya Maybank. Namun, transaksi terdahulu tidak pernah bocor.

Hikayat lama ini sedang disusun semula untuk tatapan rakan-rakan penyokong dan ahli Pas.

Anggaplah ia sebagai kisah menarik yang tidak terduga tetapi berlaku dalam sejarah politik Malaysia moden. Tak salah Pas terima derma Umno, ‘kan? Pas selalu kata, ia terima derma siapa saja.

Hikayat lama ini sedang disusun semula untuk tatapan rakan-rakan penyokong dan ahli Pas. Anggaplah ia sebagai kisah menarik tidak terduga yang pernah berlaku dalam sejarah politik Malaysia moden.

Perihal “hubungan gelap” Pas dengan Umno ketika parti Melayu yang berkuasa sejak enam dasawarsa itu dilanda skandal gergasi yang menghanguskan puluhan bilion dana awam. Pas merangkul mesra Umno waktu parti pemerintah itu berada pada titik paling bawah, paling rendah dan paling busuk.

Namun, tanpa sedikit pun rasa bersalah, ada pemimpin Pas terpaksa mengaku menerima dana Umno RM2.5 juta itu: “Tak salah Pas terima derma Umno, ‘kan? Kami terima derma siapa saja, tak perlu kita semak siapa latar belakang pendernanya.” Ya, Pas selalu mendakwa, ia bersedia terima derma siapa saja.

Hubungan sulit

Di peringkat pimpinan tertinggi parti, menjelang PRU14, Pas tetap tegas menafikan ia mempunyai hubungan sulit dengan Umno-BN. Hujah mereka, Pas meletakkan lebih kurang 160 calon Parlimen, kebanyakannya menentang Umno bukannya DAP, bilangan tertinggi dalam sejarah pilihan raya.

Sedangkan penyertaan Pas dalam PRU14 dengan ketumbukan paling besar itu, dipercayai mendapat sokongan dana Umno.

Tujuannya, seperti diakui pemimpin dan strategis kedua-dua parti — selepas PRU14 — adalah untuk memecahkan undi tradisi pembangkang, mengambil rujukan apa yang berlaku dalam dua PRK, Sungai Besar dan Kuala Kangsar.

Agak aneh memikirkan bagaimana Pas tidak mengambil masa lama selepas PRU14, Mei 2018, untuk menjalin hubungan baik dengan Umno.

Namun ia juga menggambarkan persefahaman tidak rasmi sudah lama terbentuk. Hanya beberapa bulan selepas Umno berada di posisi pembangkang, melalui PRK Dun Selangor, Pas tidak menghantar calonnya sebaliknya berkempen memenangkan BN.

Berbanding rekod tahalufnya dengan Semangat 46, DAP, PKR (sebelumnya Keadilan), kerjasama politik Pas bersama Umno dikira paling mudah dan tidak menerima bantahan daripada akar umbi. Kalau ada pun yang memprotes, kelompok itu sudah keluar Pas dan menubuhkan Parti Amanah Negara.

Mungkin ada pihak mempersoalkan tujuan saya menimbulkan kembali cerita lama ini.

Kata mereka, penyokong, ahli dan pemimpin Pas di pelbagai lapisan pun sudah boleh menerima kerjasama baik dengan Umno, malah kini berada dalam kerajaan yang sama.

Penyokong Pas dilihat akan menerima apa jua hujah dan dalih pemimpin mereka.

Sejarah perseteruan

Hakikat itu saya terima. Umno dan Pas sekarang dalam gabungan yang sama, Muafakat Nasional (MN). Seperti kata presidennya, Abdul Hadi Awang, Umno-Pas (dan Bersatu) kini tidak boleh dipisahkan lagi. Sejarah perseteruan lama wajar dilupakan. Amanat Hadi sudah tidak relevan lagi.

Saya sekadar mahu membetulkan naratif hubungan Pas-Umno yang dipesongkan. Ia bermula lebih awal, sekitar 2008 lagi.

Namun, ahli-ahli Pas telah diperdaya. Ketika Umno menuju keruntuhan, rupa-rupanya pemimpin Pas lebih cemas menunggu hukuman rakyat, ibarat “dua kepala lutut yang sakit walaupun diketuk satu”.

Yang terbongkar dan ada bukti sahih hanyalah RM2.5 juta dana Umno dan sumbangan RM1 juta (dua kali transaksi RM500,000 awal sebelumnya ke dalam akaun sama).

Perpindahan wang Umno sebelum itu gagal dikesan tetapi dipercayai lama berlaku sehingga menyebabkan keberadaan Pas dalam barisan pembangkang banyak menimbulkan persoalan.

Setiausaha Agung Pas, Takiyuddin Hasan mengakui, usaha penyatuan kedua-dua parti itu bermula pada 2015 lagi ketika dia mula dilantik pentadbir utama parti.

Tambahnya, gerak kerja awal itu dibuat atas arahan presiden sendiri. Malah, dalam ucapan terbuka di Perak, pada 2019, Takiyuddin merakamkan terima kasih kepada pimpinan Umno negeri kerana pernah mengusahakan rancangan sehingga tumbangnya kerajaan Pakatan Rakyat (menteri besarnya daripada Pas) 10 tahun lalu, pada 2009.

Sebenarnya, dua akaun Pas diguna untuk tujuan mendepositkan RM2.5 juta oleh pegawai khas Bendahari Umno Malaysia, atas nama Tabung Pembangunan JPP (dipindahkan RM1.5 juta tunai) dan satu lagi dengan tiga penama (RM1 juta), iaitu Ustaz Saiful Bahri Mamat, M. Shukrimun Shamsudin, dan Muhyidin Abdul Rashid; ketiga-tiganya pemimpin kanan Pas Terengganu.

Kepada pihak yang meminta bukti, slip transaksi duit Umno itu sudah pun tersiar dalam media sosial. Reaksi pemimpin Pas mudah. Segala tuduhan itu, biarpun dikembarkan dengan dokumen sahih, adalah fitnah jahat semata-mata.

Bayangkan senario politik ketika itu, Mac-April 2018, jika umum mengetahui hubungan sulit Pas-Umno, nescaya sokongan terhadap parti Islam itu menjunam dan merosot teruk dalam PRU14 Mei 2018.

Penyokong Pas tidak boleh menerima hakikat parti yang mereka sokong mengadakan hubungan sulit dan menerima berjuta-juta ringgit wang Umno.

Justeru, strategi Pas-Umno ini dirahsiakan, termasuk kepada pemimpin parti, kecuali segelintir di peringkat tertinggi.

Menangkap peluang

Saya menanti, apa respons ahli dan penyokong Pas sekarang selepas terbongkar — dengan bukti sahih — parti itu menerima duit Umno jutaan ringgit menjelang PRU14. Mungkin dalam konteks semasa, ia bukan isu besar, selepas Umno-Pas rasmi berpelukan, tetapi cuba bayangkan situasi Mac-April 2018.

Ahli-ahli Pas telah ditipu hidup-hidup kononnya Pas tidak akan bekerjasama dengan Umno menghadapi PRU14. Walhal, sudah diatur strategi tiga penjuru dengan maksud mengekalkan pentadbiran BN-Najib.

Cuma, strategi itu tidak menjadi. Namun yang penting, terbongkar misi Pas untuk pecahkan undi tradisi pembangkang bagi memenangkan rejim kleptokrasi.

Hakikatnya, penolakan rakyat terhadap BN begitu besar dan dapat menampung kekurangan undi Pas yang cuba berlagak sebagai kuasa ketiga. Maka, gagallah strategi Pas-Umno itu!

Apa pun saya menyedari, penyokong Pas akan menerima apa jua hujah dan dalih pemimpin mereka. Bercakap dusta sudah menjadi kelaziman dan budaya apabila tersepit.

Ingatkah anda pengakuan Nik Abduh Nik Abd Aziz tentang penerimaan duit Umno oleh ramai pemimpin Pas, seperti terdedah dalam satu klip audio?

Demi maslahat dan kepentingan parti, apa sahaja boleh dilakukan, termasuk pembohongan. Sebaliknya orang yang membongkar hubungan gelap itu pula dituduh penyebar fitnah. Dan ahli-ahli Pas sekadar “kami dengar dan taat”.

Saya juga tidak berhasrat memanjangkan cerita hubungan sulit Pas-Umno sebelum PRU14 ini. Hanya berusaha merakamnya dalam lembaran sejarah.

Biarlah jadi kenangan bersama bagaimana pemimpin tertinggi Pas mengatur rentak dan strategi politik secara halus demi mempertahan dan mengambil keuntungan daripada sang kleptokrasi atau pencuri dana awam bertaraf global.

Biar masyarakat membuat penilaian sewajarnya tentang sikap politik Pas itu; apakah selari dan serasi dengan prinsip Islam atau terbukti ia sekadar parti siyasah yang licik menangkap peluang?

Hubungan sulit Pas-Umno sebelum PRU14 bukti bagaimana pemimpin tertinggi Pas mengatur strategi politik secara halus demi mengambil keuntungan daripada sang kleptokrasi.

Tiada ulasan: