"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Prof Dr Kamil Majid umum sertai AMANAH

MALAYSIA DATELINE


Pakar dalam bidang Usuluddin dan Pemikiran Islam Prof Dr Mohamad Kami Abdul Majid hari ini menyertai Parti Amanah Negara (AMANAH).

Adik kepada Prof Emeritus Datuk Dr Mahmood Zuhdi itu menyertai AMANAH dalam Majlis Pelancaran Tanweer Parti AMANAH Negeri Kelantan oleh Naib Presiden Dato Seri Dr. Mujahid Yusof Rawa di Kota Bharu pagi ini.

Penyertaan beliau sudah pasti memberikan suntikan baru kepada AMANAH kerana beliau merupakan antara tokoh ulama’ tersohor tanahair dan berkhidmat di Universiti Malaya lebih 35 tahun.

Beliau lebih mesra dipanggil Ustaz Kamil pernah menjadi pensyarah di Akademi Islam dari tahun 1981 hingga 2016 telah menjawat pelbagai jawatan di API.

Antaranya, Timbalan Dekan Fakulti Usuluddin (1987-1990), Timbalan Pengarah Akademi Pengajian Islam (1996-2002), Ketua Jabatan Dakwah dan Pembangunan Insan (2005-2005) dan lain-lain lagi.

Beliau dilahirkan pada tahun 1950 di Kg Kayu Rindang, Melor Kota Bharu, Kelantan. Lulusan Ijazah Sarjana Muda Syari`ah dan Undang-undang daripada Yayasan Pengajian Tinggi Islam kelantan (YPTIK), dan Sarjana Muda Syari`ah daripada Universiti Al Azhar, Kaherah, Mesir.

Pernah menjadi Anggota Ulama, majlis Agama Islam kelantan (MAIK), Ahli panel Kajian Akidah JAKIM dan juga terlibat dengan peristilahan (Agama) Dewan Bahasa dan Pustaka.

Manakala dalam bidang penerbitan beliau telah menghasilkan lebih 10 buah buku di samping artikel dalam jurnal tempatan dan antarabangsa.

Tiada ulasan: