"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Perginya James Bond paling hebat

 

Scotland: Pelakon legenda yang sinonim dengan watak James Bond, Sean Connery meninggal dunia pada usia 90 tahun.

Keluarganya dalam satu kenyataan berkata, pelakon Scotland itu meninggal dunia ketika dalam tidur di Bahamas. Difahamkan, beliau sudah tidak sihat sejak sekian lama.

Sean yang mula berlakon pada 1954 adalah pelakon pertama yang membawa watak James Bond bermula dengan Dr No pada 1962.

Beliau terbabit dalam tujuh siri James Bond dan kali terakhir beliau membawa watak perisik British popular itu ialah menerusi Diamonds Are Forever pada 1971. Watak James Bond seterusnya diambil alih Roger Moore dalam Live And Let Die pada 1973.

Sepanjang kerjaya lakonannya, Sean memenangi pelbagai anugerah termasuk Oscar, dua anugerah Bafta dan tiga Golden Globes.

Sean memenangi Academy Awards atau Oscar sebagai Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik menerusi watak sebagai polis Ireland dalam filem The Untouchables.

Selain itu, Sean turut membintangi filem The Rock, Indiana Jones and the Last Crusade, The Hunt for Red October dan The League of Extraordinary Gentlemen.

Ogos lalu, Sean menyambut ulang tahun kelahira ke-90.

Tiada ulasan: