"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

J-Kom mula bekerja, PN habiskan cukai rakyat bayar upah ‘cybertroopers’?

SITI NUR ZAWANI MISCON

Penubuhan semula Jabatan propaganda kerajaan yang dikenali sebagai Jabatan Komunikasi Komuniti (J-KOM) pernah menjadi isu kontroversi yang paling banyak dibangkitkan orang ramai.

Di Twitter, warganet nampaknya sudah mula mengesan beberapa akaun baru yang didakwa sebagai petugas J-KOM yang sudah mula bekerja.

Mereka boleh dilihat berada di komen-komen Menteri Perikatan Nasional (PN) dengan ayat yang serupa (identical) memuji pentadbiran kerajaan.

Warganet juga mula mempersoalkan sama ada kerajaan menggunakan duit pembayar cukai hanya untuk membayar gaji-gaji cybertroopers.

“bayar pakai duit cukai ke kerja ni?,” tanya @shah.

“Guna duit cukai rakyat untuk bayar ‘keyboard warriors’ bukan lagi satu masalah dah ke?,” soal @Kashalia26.

Sementara itu, pengguna akaun @JazliAziz pula berkata, hantaran Tweet yang hampir sama merupakan tanda bahawa akaun palsu itu telah diberi skrip sama.

Dia juga menyertakan beberapa tangkap layar akaun palsu yang didakwa ‘cybertroopers’ kerajaan Perikatan Nasional (PN)

“Nampaknya Cybertroopers PN dah digerakkan dengan menggunakan akaun palsu. Bagaimana saya tahu ia adalah akaun palsu?

“Mereka komen pada tweet lama. Tidak mengikuti saya dan tiada rakan (followers). Mereka dah bergerak pada Oktober (tahun lalu). (Kebanyakan) hanya 4 pengikut dan tidak lain adalah tweet pro-PN,” katanya.

Sebelum ini, seorang bekas pegawai JASA (kini J-Kom) mendakwa, bekas pegawai JASA adalah antara yang terlatih untuk membantu menyebarkan maklumat dasar dan polisi kerajaan, membidas berita palsu serta mampu memberi persepsi yang betul kepada masyarakat.

Dia juga menyifatkan adalah satu kesilapan apabila kerajaan Pakatan Harapan (PH) memansuhkan JASA kerana jabatan itu terdiri dari pegawai terlatih yang mampu mengurus persepsi dengan baik untuk pihak kerajaan

Bagaimanapun lain pula dilihat di Twitter dan ada diantara warganet menegur dan mengharapkan kualiti lebih baik ditunjukkan J-KOM.

@fazyusoff berkata, dengan sejumlah RM45 juta peruntukan untuk jabatan berkenaan, rakyat mengharapkan kualiti yang lebih baik dan kreatif dari J-KOM.

Selain itu, ada juga yang berkata mereka akan mengikut rapat perkembangan kerja jabatan propaganda kerajaan dan memantau pengaliran wang ke J-KOM.

“Kita akan pastikan pengaliran wang J-KOM akan dipantau ketat, oleh Jabatan Audit negara serta rakyat jelata. Nak tahu juga berapa bayaran untuk kerja-kerja bodoh macam ini,” tulis @siMuraiBatu.

Tiada ulasan: