"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

MSO: Hadi jadikan Umno parti melukut

MOHD SAYUTI OMAR

Presiden Pas Abdul Hadi Awang telah menjadikan Umno sebagai parti melukut hari ini apabila memberi kata dua kepada parti nasionalis itu sekiranya enggan menerima Bersatu, Pas akan tolak Muafakat Nasional (MN) yang disertai Umno bersamanya.

Abdul Hadi berkata demikian berdasarkan prinsip yang sudah dipersetujui MN yang merupakan gabungan Umno dengan Pas sedia untuk menerima parti lain dan juga NGO menyertainya.

Malangnya, pada suatu ketika setelah ditetapkan tarikh untuk membincangkan penyertaan Bersatu dalam MN jelas Hadi ia tidak dipersetujui oleh Umno.

Langkah diambil Hadi itu satu keberanian parti itu dan gambaran jelas yang Pas tidak akan berkerjasama dengan Umno.

Secara tidak langsung, Pas juga mahu mengajar dan menunjukkan kepada Umno yang Pas mempunyai kuasa dan pengaruh tersendiri dan tidak pernah gentar dengan ancaman dan lagak Umno yang dikenali memusuhinya sejak berdekad lampau.

Kenyataan Hadi di Perak semasa hadir majlis Maulid Rasul di Perak hari ini.

Apakah reaksi pemimpin Umno dengan kata dua Abdul Hadi itu?

Apakah mereka masih mempertimbangkan dan sedia mencari jalan? Dalam pada itu, Umno pula akan menyerahkan soal kerjasama dengan Pas (MN) kepada Umno bahagian.

Bagus Pas kerana ia sudah ada prinsip?

Tiada ulasan: