"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Perang saudara sedang merebak dalam Umno

MALAYSIA DATELINE

Penganalisis politik meramalkan akan berlaku perang saudara dalam Umno antara kumpulan pimpinan Perdana Menteri Datuk Serti Ismail Sabri dengan Presiden Umno, Datuk DSeri Ahmad zahid Hamidi.

“Para jargon dalam Umno yang berhajat untuk kembali berkuasa nampaknya semakin terjempit.

Harapan untuk heret Pas sudah berakhir, kata Sayuti Omar.“Usaha mereka menggunakan Ismail Sabri Yaakob sebagai perantara memenuhi impian mereka gagal apabila Ismail Sabri yang kini sudah mulai diresapi zat nurtrisi perdana menteri berkeras dan tidak mempedulikan tuntutan mereka,” tulis penulis buku dan penganalisis politik Melayu, Mohd Sayuti Omar. 

Katanya, isu tuntutan I-Citra iaitu membenarkan pengeluaran wang RM1,000 oleh pencarum KWSP menjadi penunjuk pertembungan antara dua kumpulan ini.

“Para jargon ini menuntut Ismail Sabri membenarkan wang KWSP sebanyak RM10k dikeluarkan menerusi I-Citra serta melanjutkan moratarium, tetapi tidak dipedulikan Ismail Sabri.

“Ismail Sabri membuat seribu helah untuk tidak menunaikan permintaan itu,” kata Sayuti.

Bagi beliau, keengganan Ismail Sabri menuruti kehendak mereka ini dilihat sebagai fasal yang membawa kekacauan kepada Umno seterusnya.

“Ia juga dijadikan “puting” untuk mengeronyokkan Ismail Sabri,” kata beliau.

Ismail Sabri pula, katanya, semakin hari semakin kukuh dengan disokong oleh Tan Sri Mahiaddin Md Yassin, Presiden Bersatu dan Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Presiden Pas yang beliau namakan sebagai “Tok Dor”.

“Maka beliau (Ismail) tidak lagi perlu pedulikan seruan dan tuntutan Zahid dan gengnya.

“Apakah pengakhirannya, para jargon yang diketuai Zahid Hamidi itu akan kalah dan berakhir dengan perang saudara dalam Umno.

“Peperangan itu nanti tidak mustahil menyebabkan Ismail Sabri dan golongan menyokongnya menguasai Umno sepenuhnya atau pun akan minggak daripada Umno. Natijah dihadapi Zahid akan menangis tak berlagu dalam penjara.

“Ini adalah episod tragis Umno pada tahun ini, 2022,” kata Sayuti lagi.

Tiada ulasan: