"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Berat pedang Nabi 980 kg? Jangan fitnah Nabi kita!

WAN AMIR

Kita tidak mahu agama Islam diketawakan dan dikeji serta menjadi fitnah pula kepada Baginda Rasulullah.

Tiada siapa menolak karomah dan mujizat para Nabi tetapi janganlah pula menokok tambah.

Tentang besi, Allah turunkan untuk kegunaan umat manusia seperti firman Allah SWT maksudnya:

“Demi sesungguhnya! Kami telah mengutus Rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti dan mukjizat yang jelas nyata, dan Kami telah menurunkan bersama-sama mereka Kitab Suci dan keterangan yang menjadi neraca keadilan, supaya manusia dapat menjalankan keadilan dan kami telah menciptakan besi dengan keadaannya mengandungi kekuatan yang handal serta berbagai faedah lagi bagi manusia.” (Al-Hadiid 57:25)

Besi ketumpatannya ialah 7.85g/cm3. Bahan paling berat di dunia ini ialah Osmium 22.5g/cm3 hampir 3 kali ganda lebih berat daripada besi.

Ukuran pedang-pedang Nabi ialah 99 cm hingga 140 cm dengan lebar 8 cm hingga 10 cm.

Katakan tebal pedang ialah 0.8 cm, dan ukuran panjang 140 cm dan lebar 10 cm, maka isipadu pedang ialah = 0.8 x 140 x 10 = 1,120 cm3

Berat pedang = Isipadu x Ketumpatan:

= 1,120 x 7.85

= 8,792 gram

= 8.792kg

Mana mungkin berat pedang Nabi 180 kg dan 980 kg?

Walhal 8.792 kg itu pun sudah terlalu berat kerana rata-rata berat pedang Nabi ialah 2 kg.

Janganlah membuat kenyataan menjadi satu fitnah kepada Baginda Rasulullah.

Jika saya ambil pengiraan 980 kg, berapa panjang dan tebal pedang Nabi?

Takan panjang 155 meter?

Jarak antara tiang lampu jalan ialah 40 meter.

Takkan pedang Nabi sepanjang 4 batang tiang lampu?

Saya mohon jangan memfitnah Nabi kita.

Tiada ulasan: