"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Najib dan rakan-rakan tersepit antara tentera siber PH dan kerajaan Ismail Sabri

BORHAN AHMAD

Datuk Seri Najib Razak dan rakan-rakannya kini tersepit di tengah-tengah apabila berhadapan dengan dua ketumbukan askar siber dalam isu Skandal Kapal Perang TLDM.

(Gambar atas: Lakaran yang dibuat oleh tentera siber tentang nasib Najib, Zahid dan Hishamuddin dalam Skandal Kapal Perang TLDM).

Ketika pasukan askar siber Pakatan Harapan (PH) membuat serangan paling bersepadu sejak kempen pilihan raya 2018, kerajaan pimpinan Datuk Seri Ismail Sabri juga menyerang rakan-rakannya dalam Umno itu.

Rabu lepas, Kabinet pimpinan Ismail membuat keputusan untuk mengarahkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) agar mempercepatkan siasatan mereka.

Ekoran itu, PM Ismail juga telah memanggil dua tokoh utama penguatkuasaan negara iaitu Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Azam Baki dan Peguam Negara Tan Sri Idrus Harun bagi memastikan kulprit di belakang LCS diambil tindakan.

Ekoran itu juga, SPRM dalam satu kenyataannya berkata, siasatan SPRM ke atas beberapa individu telah lengkap dan dijangka akan didakwa.

Kabinet juga dalam proses menarik sekatan Akta Rahsia Rasmi yang melindungi kertas siasatan ke atas LCS yang dibuat oleh Jawatankuasa Siasatan Tadbir Urus, Perolehan dan Kewangan Kerajaan (JKSTUPKK) pimpinan Tan Sri Ambrin Buang yang ditubuhkan oleh kerajaan PH dahulu.

Ekoran itu, pasukan Najib dan rakan-rakannya kini kelihatan terkial-kial melawan serangan dari pasukan siber PH dalam mempertahankan Skandal Kapal Perang TLDM.

“Perasan tak posting TTKM sekarang ini? Dah tak backup Mat Sakau,” tulis seorang rakan media yang mengikuti isu ini dengan dekat.

TTKM atau Tentera Troll Kebangsaan Malaysia mula ditubuhkan sejak Langkah Kajang 2013 yang disifatkan mereka sebagai langkah paling mengarut dalam sejarah politik Malaysia.

Orang yang paling dibela oleh pasukan askar siber ini adalah Datuk Seri Najib yang lebih dikenali di kalangan tentera siber PH sebagai Mat Sakau sekarang ini.

Tetapi kini, pasukan ini seolah-olah menjauhkan diri dari Najib dan rakan-rakannya terutama dalam isu Skandal Kapal Perang TLDM ini.

Tiada ulasan: