"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Wanita racun kekasih kerana 'gelap mata' dengan harta RM141 juta

Agensi
INA Thea Kenoyer. FOTO Agensi
INA Thea Kenoyer. FOTO Agensi
Los Angeles: Seorang wanita di Dakota Utara mengaku bersalah kerana membunuh teman lelakinya selama sedekad, dengan meracun mangsa, kerana percaya lelaki itu akan meninggalkannya dengan harta AS$30 juta (kira-kira RM141 juta), menurut dokumen dan pegawai mahkamah, Rabu lalu.

Memetik laporan NBC News, Ina Thea Kenoyer, 48, ditangkap pada 30 Oktober tahun lalu dan didakwa membunuh Steven Edward Riley Jr, 51, pada bulan sebelumnya, menurut Jabatan Polis Minot.

Polis percaya Kenoyer mempunyai motif kewangan untuk membunuh Riley.

Pada 3 September lalu, Riley pergi ke lapangan terbang bersama rakan-rakan untuk bertemu peguam kerana percaya dia akan menerima harta warisan dengan jumlah besar, menurut afidavit waran tangkap yang difailkan di daerah kehakiman pusat utara North Dakota.

Rakan-rakannya memberitahu penyiasat bahawa dia bercadang untuk meninggalkan Kenoyer, yang dia mempunyai hubungan selama kira-kira 10 tahun, selepas menerima harta warisannya.

Tidak jelas sama ada Riley sebenarnya mewarisi sejumlah besar wang.

Di lapangan terbang, Riley memberitahu rakan-rakannya dia berasa mabuk walaupun tidak minum alkohol, mengadu sakit perut dan hampir terjatuh ketika cuba berjalan.

Mereka mahu membawa lelaki itu untuk rawatan perubatan tetapi Kenoyer, yang mendakwa mempunyai latihan perubatan berkata, pasangannya itu mengalami strok haba.

Dia berkata, lelaki itu hanya perlu pulang ke rumah dan berehat selepas berada di lapangan terbang, kata afidavit itu.

Keesokan harinya, ambulans dipanggil ke rumah pasangan itu di Minot, Dakota Utara, di mana Riley didapati tidak sedarkan diri. Dia meninggal dunia pada 5 September, menurut afidavit itu.

Bedah siasat menentukan punca kematiannya adalah keracunan, kata polis.

Keluarga dan rakan Riley memberitahu polis bahawa mereka bimbang Kenoyer meracuninya dengan antifreeze (penyejuk enjin), mengikut afidavit.

Susulan kejadian, Kenoyer ditahan di penjara sebelum didakwa dengan pembunuhan jenayah.

Dia kemudian mengaku bersalah atas kesalahan berkaitan bunuh dan hukuman terhadapnya akan diputuskan pada 13 Ogos depan.

Tiada ulasan: