"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ada ahli GISBH tidak tahu di mana 32 anaknya berada

Elill Easwaran

KUALA LUMPUR: Polis mendedahkan ada ahli Global Ikhwan Services and Business Holdings (GISBH) tidak tahu di mana 32 daripada 34 anaknya berada.

Ketua Polis Negara Razarudin Husain mendedahkan perkara itu ketika ditanya pemberita sama ada ibu bapa kepada kanak-kanak yang diselamatkan polis menyedari nasib anak mereka.

Katanya, kebanyakan kanak-kanak yang diselamatkan adalah anak kepada ahli GISBH.

Kebanyakan ini adalah anak-anak ahli GISBH itu sendiri, manakan bapanya tidak tahu melainkan bapa dia tak kenal, katanya pada sidang media di Pusat Latihan Polis Kuala Lumpur (Pulapol).

“Ada juga ahli GISBH ini berkahwin empat, anak dia pun 34, yang tinggal dengan dia dua, 32 lagi dia pun tak tahu kat mana.

Kalau kita tanya nama mungkin dia pun terlupa nama anak dia yang 32 tu. Yang ini yang kita tahu.

GISBH menjadi tumpuan siasatan polis susulan serbuan ke atas 20 rumah amal di Selangor dan Negeri Sembilan yang dikaitkan dengan organisasi itu.

Terdahulu, Razarudin memaklumkan kepada media tentang perkembangan Op Global Fasa 4, yang menyaksikan polis menyerbu 280 premis di Semenanjung yang dikaitkan dengan organisasi GISBH.

Razarudin mengumumkan 187 orang mangsa, yang terdiri daripada 100 lelaki dan 87 perempuan, berjaya diselamatkan.

Seramai 75 orang yang berjaya diselamatkan itu dalam lingkungan usia enam hingga 12 tahun, 59 orang berusia bawah lima tahun, 40 orang antara 13 hingga 17 tahun, dan 13 orang berusia 18 tahun ke atas.

Tiada ulasan: