"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Adakah Sanusi akan mohon maaf isu todi, tokong perut buncit?'

Malaysiakini

Seorang ahli akademik membangkitkan persoalan sama ada Menteri Besar Kedah Sanusi Md Nor akan memohon maaf susulan kenyataannya berkaitan perobohan kuil Hindu di negerinya serta tindakannya menghina menteri pelancongan  Tiong King Sing.

Merujuk kepada permohonan maaf Sanusi kepada Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah, Tajuddin Mohd Rasdi melihatnya sebagai tindakan terdesak untuk menyelamatkan karier politik selepas dituduh bawah akta hasutan.

“Sanusi minta maaf kerana takut dipenjara, sekali gus menamatkan kariernya. Ini kes jelas yang jelas.

“Jika tindakan Sanusi itu mulia, saya masih menunggu dia memohon maaf kepada masyarakat India berkaitan kenyataan berkaitan mabuk todi.

“Saya juga masih menunggu Sanusi minta maaf kepada Tiong dan masyarakat Cina kerana panggil dia tokong perut buncit,” kata profesor seni bina itu kepada Malaysiakini.

Kelmarin, Sanusi memohon maaf kerana berkata sultan yang "hebat" tidak akan melantik orang seperti Amirudin Shari sebagai menteri besar Selangor.

Kenyataan semasa kempen pilihan raya negeri tahun lepas itu menyebabkan dia diheret ke mahkamah bawah pertuduhan Akta Hasutan 1948.

Sultan bagaimanapun semalam mengampunkan Sanusi atas semangat ukhuwah Islam dan Melayu tetapi menasihatkannya menjaga tutur kata, tatasusila serta jangan terlalu beremosi dan menggunakan perkataan tidak baik ketika bersyarah.

Pada 2010, Sanusi membidas pengkritik daripada MIC dan DAP.

Tiada ulasan: