"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Khairy berani sanggah politik kuno Umno?

Ahmad Lutfi Othman

Kewujudan kepelbagaian parti politik yang bersaing untuk mendapatkan kuasa pemerintahan, disusuli dengan kebebasan-kebebasan sivil seperti bebas bersuara dan dengan itu timbul suasana perdebatan ekoran bercanggah pendapat, merupakan antara ciri-ciri utama sebuah negara yang mengamalkan demokrasi.

Persaingan kuasa ini pula berjalan secara terbuka dan bukan secara rahsia. Situasi berbeza pandangan, sama ada dalam isu-isu dasar atau persoalan semasa, tidak sewajarnya menimbulkan kerisauan atau kegusaran, malah ia petanda proses pendemokrasian menuju ke arah kematangan.

PERDEBATAN DAN KONFLIK

Proses memberi pandangan, saling mengkritik, berwacana, perdebatan dan konflik tanpa kekerasan harus dianggap sebagai normal dan itulah hakikat demokrasi. Penyertaan rakyat dalam hal-hal politik bukan semata-mata dengan mengundi dalam pilihan raya, misalnya lima tahun sekali, tetapi berlaku setiap masa, untuk bersama-sama membangunkan negara.

Perubahan kerajaan dalam sistem demokrasi adalah lumrah. Kestabilan terjamin jika parti yang menang bertindak adil untuk semua rakyat, tanpa mengira fahaman politik, serta mengelak daripada amalan diskriminasi (sehingga tidak perlulah mewujudkan Jabatan Pembangunan Persekutuan di "negeri-negeri pembangkang") dan pihak yang kalah pula menerima baik keputusan pilihan raya (yang harus dijalankan secara bebas dan adil).

Pembangkang selama ini bersikap terbuka menerima kekalahan demi kekalahan, walaupun proses pilihan raya begitu tempang, dan ini satu sumbangan
utama mereka mengukuhkan sistem demokrasi.

Masalah timbul apabila kelompok yang menang sejak merdeka tiba-tiba dikejutkan dengan isyarat bahawa mereka "boleh dikalahkan" dan segera bertindak kotor-licik, sama ada dengan memanipulasi proses persempadanan semula kawasan pilihan raya (gerrymandering) dan daftar pemilih seperti berlaku selepas pilihan raya 1999, atau bertindak lebih drastik dan ganas melalui "rampasan kuasa" di Perak selepas pilihan raya 2008. Kini usaha menawan kembali Selangor digerakkan secara besar-besaran.

SIAPA SEBENARNYA TERANCAM?

Dalam negara demokrasi sepatutnya tidak timbul tanggapan perpecahan bangsa disebabkan perbedaan anutan ideologi politik, apatah lagi tohmahan bahawa kepentingan Melayu terancam hanya kerana elit pemerintah, misalnya Umno, tidak lagi dapat memonopoli kuasa.

Memang sejak merdeka, Umno sama ada menerusi Perikatan mahupun Barisan Nasional, terus-menerus menerajui kerajaan persekutuan tanpa dicabar secara berkesan oleh pembangkang. Apabila majoriti dua pertiganya di Parlimen dinafikan dua tahun lalu, dan ini sebenarnya perkembangan sihat memperkukuhkan amalan "semak dan imbang", tiba-tiba Umno-BN menjadi panik.

Selain pada 1969, sememangnya Umno agak tergugat pada pilihan raya umum 1999 dan 2008. Dan selepas dua pilihan raya itulah isu "penyatuan Melayu" dicanangkan ke seluruh pelosok tanahair. Orang Melayu digambarkan dalam keadaan tersepit dan perlu duduk semeja berunding untuk kepentingan bersama.

Baca selanjutnya di sini

Tiada ulasan: