"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Apabila Soerharto Naik Haji ; Suatu Ketika Dulu

abuhikam

 Haji adalah demontrasi terbesar ummat islam, yang menghimpun semua demontrasi kecil di serata dunia. Ummat Islam bersatu unjuk kekuatan dengan dada terbuka dan laungan takbir membesarkan Allah, tuhan yang menggenggam seluruh alam buana ini.


Seseorang yang ikhlas dan taqwa dalam menyempurnakan haji, pasti memperoleh impak besar dalam kehidupannya, justeru berlaku proses reformasi dalam dirinya dengan penyerahan kepada Allah secara total sepanjang manasik.

Mengerjakan ibadat haji juga boleh merubah pandangan atau tanggapan masyarakat terhadap para haji dan hajah apabila mereka kembali ke tanah air. Sama ada mereka bisa membuktikan bahawa mereka adalah penganut Islam fundamental yang hakiki, sekali gus menafikan kekufuran yang sering dimomokkan, atau sekurang-kurangnya mereka telah mengalami pembersihan dari semua dosa secara total di tanah suci di hadapan Allah swt sendiri.

Sekadar mengambil contoh, dari kisah Bekas Presiden Indonesia Soerharto yang pernah mengerjakan haji pada suatu ketika dulu. Seluruh rakyat Indonesia dibasahkuyupkan dengan ulasan dan promo safari haji Sang Presiden itu dalam semua pers dan media pro kerajaan.

Ternyata para balaci-balaci media berjaya merubah sedikit sebanyak tanggapan buruk sebahagian rakyatnya kepada Sang Presiden selama ini. Sebelum ini Sang Presiden dan Parti Golkarnya dianggap unislamik, unquranik, malah dianggap kufur kerana menyaingi Parti PPP yang dianggap berjuang untuk mendaulatkan Islam.

Pernah seorang kakek menangis tesedu-sedu melihat presidennya sedang mengerjakan haji dan memasuki dalam kaabah bersama pembesar kerajaan Arab Saudi. Dengan linangan air mata ia berkata:

"Aku telah melakukan kesilapan yang sangat besar. Aku naif. Selama ini aku tidak pernah mencuples Parti Golkar. Aku hanya tahu mencuples Parti PPP, parti Islam. Tapi kali ini aku akan cuples Parti Golkar kerana Sang Presiden seorang yang sangat islami, kalau tidak masakan bapak naik haji. Apa lagi bisa solat dalam kaabah".

Dan Menjelang pilihan raya umum Indonesia, Sang Presiden dan Golkar menang besar!.
-tranungkite-

Tiada ulasan: