"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anak Yang DiPertuan Besar N.S. menganggap pemimpin dan perwakilan Umno macam lintah?

amkns
Putera Yang DiPertuan Besar Negeri Sembilan iaitu Tunku Zain Al-Abidin Tuanku Muhriz telah membangkitkan kemarahan pemimpin dan perwakilan Umno yang menghadiri Perhimpunan Agung Umno kerana salah faham artikel yang ditulis oleh Tunku Zain Al-Abidin di dalam akhbar The Star yang mengatakan mengenai lintah-lintah di PWTC.
Kata Umno memperjuangkan Raja-Raja Melayu, tetapi kenapa baru seorang Putera Raja menegur segelintir sahaja yang seperti lintah kenapa semua terasa? Hinggakan Setiausaha Agung Umno hendak mengambil tindakan saman terhadap Tunku Zain Al-Abidin sekiranya beliau tidak memohon maaf.

Tunku Zain Al-Abidin amat professional dan merupakan seorang Putera Raja yang berkaliber, dengan pantas beliau memohon maaf sekiranya ada pihak yang tersalah faham akan tulisan beliau.

Kenapa pemimpin Umno, perwakilan dan ahli Umno tidak baca sampai habis dan menggarap erti maksud sebenar tulisan Tunku Zain Al-Abidin? Malahan ada juga tulisan Tunku Zain Al-Abidin sebelum ini yang menegur pemimpin dan ahli Pakatan Rakyat, tetapi tidak pula kedengaran suara pemimpin dan ahli Pakatan Rakyat yang meminta seorang anak Raja untuk meminta maaf.

Siapa yang tidak hormat kepada institusi Raja di Malaysia ini?

************

Negri prince apologises for Umno leeches comment, says analogy for some, not all

KUALA LUMPUR, Dec 3 2011 - Negri Sembilan prince Tunku Abidin Muhriz apologised for the misunderstanding that his remark, “leeches had penetrated” the largest component party of the ruling coalition, was implied to refer to the whole party. “I would like to apologise for the misunderstanding caused by my comment pertaining to leeches at PWTC this week,” Tunku Abidin said in a statement carried by The Star Online yesterday.

“Although I clearly restricted the analogy to ‘some’ individuals, several quarters have interpreted my comment as applying to all those participating in the Umno general assembly. This is most unfortunate,” he said. Tunku Abidin, who is founding president of the Institute for Democracy and Economic Affairs (IDEAS), started a weekly column, Roaming Beyond the Fence, in the English-language daily in September.

“Anyone who has been reading my articles over the past three years will know that I admire and deeply respect many Umno leaders,” the second son of the reigning Yang di-Pertuan Besar of Negri Sembilan said. He was criticised at the Umno general assembly for implying that some of the delegates were leeches. “So, when I implied that leeches had penetrated the party, it was out of a sense of disappointment, not of an intrinsic hatred of the party, as has been suggested,” he said. Tunku Abidin pointed out that he had deep respect for Umno leaders such as Datuk Onn Jaafar, Tunku Abdul Rahman and Tun Hussein Onn “Most recently, I have consistently praised the efforts of Datuk Saifuddin Abdullah in fighting for further democracy and freedom for all Malaysians.

“Furthermore, I have been consistent in congratulating the Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak for his courageous attempts to reform the country under the Government Transformation Programme and Economic Transformation Programme.” Umno Youth chief Khairy Jamaluddin welcomed Tunku Abidin’s apology as well as the clarification on his stand. He said it was not fair of the prince to make a “generalised statement” against Umno.


*************

Tunku Abidin apologises for misunderstanding over "leeches" remark

2 December 2011 KUALA LUMPUR (Dec 2, 2011) : Institute for Democracy and Economic Affairs (IDEAS) president Tunku 'Abidin Muhriz today apologised for remarks he had made in his article that was published in his column Roaming Beyond the Fence.


Tunku 'Abidin mohon maaf

KUALA LUMPUR 2 Dis. 2011 - Akhbar The Star diberi masa tiga hari untuk memohon maaf ekoran tindakan seorang kolumnisnya, Presiden Ideas, Tunku 'Abidin Muhriz yang mengumpamakan pemimpin UMNO seperti lintah. Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, jika gagal berbuat demikian pihak terbabit perlu bersedia menghadapi saman malu daripada UMNO.

"Saya sudah membawa perkara ini kepada peguam untuk dibuat penelitian. Ini adalah suatu fitnah dan tohmahan yang sepatutnya tidak dilakukan. "Mana boleh dia (kolumnis) mengatakan kita (pemimpin UMNO) macam lintah, itu adalah salah," katanya ketika ditemui pemberita pada Perhimpunan Agung UMNO 2011 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, hari ini. Beliau diminta mengulas tindakan penyumbang ruangan pendapat mingguan The Star itu yang mengumpamakan para pemimpin UMNO seperti lintah.

Dalam pada itu, ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Bung Mokhtar Radin berkata, perumpamaan yang diberikan penulis tersebut sangat tidak wajar. "Proses untuk menjadi pemimpin di dalam UMNO bukanlah urusan mudah kerana perlu melalui banyak tapisan. Ia melibatkan pemilihan di peringkat cawangan, bahagian dan seterusnya menjadi wakil rakyat dalam pilihan raya," katanya.

Seorang lagi ahli MT, Datuk Seri Mustapa Mohamed menasihatkan penulis itu agar melihat kembali perjuangan yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin UMNO untuk kemerdekaan negara. Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, dalam UMNO tiada unsur kronisme bukan seperti pembangkang.

Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim pula musykil dengan tindakan The Star yang menerbitkan artikel tersebut ketika Perhimpunan Agung UMNO sedang berlangsung. "Saya bukan mahu menyebelahi mana-mana pihak, cuma yang menghairankan mengapa The Star membiarkan berita yang boleh menimbulkan kemusykilan kepada pembaca dikeluarkan," katanya.

Ahli Dewan Negara, Senator Mohamad Ezam Mohd. Nor pula berpendapat, kenyataan tersebut tidak melambangkan kemuliaan institusi yang diwakilinya disebabkan perkataan yang tidak beradab sehingga merendahkan martabat pemimpin UMNO.

Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali berkata, artikel-artikel seumpama itu sememangnya kerap diterbitkan oleh The Star. "Saya tidak hairan dengan kenyataan itu kerana mereka (The Star) sering menggunakan kolumnis yang berfikiran liberal untuk meranap agenda Melayu. Tulisan itu lebih kepada retorik, menggunakan cara halus untuk merendah-rendahkan kepimpinan kerajaan secara melulu," katanya.

Sementara itu, menurut laman web The Star, Tunku 'Abidin malam ini meminta maaf secara terbuka berhubung artikelnya mengenai lintah di PWTC yang mencetus suasana kurang senang di kalangan pemimpin UMNO. Menurutnya, artikel itu telah dijelaskan secara analogi kepada 'beberapa individu' tetapi malangnya terdapat pihak yang menganggap komen itu ditujukan kepada semua perwakilan di Perhimpunan Agung UMNO itu.

"Saya ingin memohon maaf di atas salah faham terhadap artikel saya mengenai lintah-lintah di PWTC minggu ini. "Sesiapa yang pernah membaca artikel saya dalam tempoh tiga tahun ini akan tahu bahawa saya sangat kagum dan amat menghormati pemimpin UMNO," katanya.

Sumber: utusan.com.my

2 ulasan:

azmie berkata...

ameno don andesten inglis. det is wai dei wer konpius bai de artikel

Kasturi berkata...

UMNO perlu penapisan yang lebih ketat supaya lintah lintah tidak masuk atau terlepas masuk ke dalam umno. Analogi lintah mungkin agak keterlaluan.