"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mukhriz macam tidak beradab

Subky Latif
Demi berpolitik dan menunjukkan ada kuasa, Dato’ Mukhriz yang baru menjadi Menteri Besar itu boleh bertindak apa saja bagi menidakkan langkah yang diambil oleh Menteri Besar Tan Sri Azizan Razak dulu.

Ketika beliau menemui Tan Sri Azizan di hospital sebaik mengambil alih kuasa, semasa Azizan masih boleh bercakap lagi, pesannya pada Mukhriz, usahakan apa jua kiranya menyambung pengurusan kolej Insaniyah yang kurang dana itu.

Tanpa bantuan kerajaan pusat, Tan Sri Azizan berjaya membangunkan kampus baru Insaniyah yang tersergam di Kuala Ketil dan dapat membangunkan fakulti perubatan untuk pelajar dalam dan luar negeri dengan modul menerapkan unsur rawatan Islam. Apabila mereka menjadi doktor nanti mereka ada pengetahuan tentang adab dan rawatan Islam.

Terserahlah kepada kerajaan baru menentukan tindakan selanjutnya.

Maka Mukhriz pun menggunakan kebijaksanaannya memindahkan kampus Insaniayah ke kampus lama dan berusaha menjual kampus Kuala Ketil itu kepada mana-mana pihak yang bersedia untuk membidanya.

Dia mulanya tidak bersedia mengambil tanggungjawab atas apa yang dirancang oleh pentadbiran dulu dan mahu manyambung usaha kerajaan yang mengasaskan institusi itu sebelum itu.

Yang dialami oleh pelajar yang terpaksa pindah ke kampus lama, adalah natijah yang terpaksa ditanggung apabila berubahan kuasa berlaku. Orang politik Maciavelli boleh menghalalkan apa saja dan boleh mengharamkan apa saja. Ia boleh tidakkan apa saja oleh pentadbiran lalu.

Tetapi sebagai orang Melayu yang mengaku menjunjung Raja, baik Melayu lama mahupun Melayu baru yang pernah diwawaskan oleh ayahndanya, sayugialah memelihara adab-adab Melayu beraja itu.

Mukhriz boleh persetankan apa yang Azizan buat tetapi Mukhriz tidak boleh perkecilkan apa yang raja pernah cemar.

Azizan tidak mempolitikkan apabila memberi penghormatan ke bawah Duli Yang Dipertuan selaku Sulltan Kedah untuk merasmikan kampus baru di Kuala Ketil itu. Sebagai orang politik Azizan boleh mengambil faedah politik merasmikan sendiri kampus itu. Tetapi adab orang Melayu Islam yang memuliakan raja dan raja itu pula adalah ketua agama Islam di negeri, maka Yang Dipertuan Agong telah mencemar duli melakukan perasmian kampus itu.

Dan adalah tanggungjawab mulia Raja menunaikan tugas itu. Insaniyah dan kampusnya bukan hak Azizan dan kerajaan partinya lagi tetapi ia adalah kepunyaan Sultan, rakyat dan kerajaan baik parti mana saja yang memerintah.

Mukhriz boleh benci Azizan dan boleh benci PAS, tetapi Mukhriz mesti beradab kepada Raja. Tidak sampai setahun Seri Paduka mencemar duli merasmikan kampus itu, kampus itu hendak dijual. Maka kehadiran Raja dulu tidak memberi apa-apa erti. Sekalipun kehadiran baginda dulu sebagai Sultan Kedah, tetapi baginda adalah Yanag Dipertuan Agong.

Untuk melaksanakan tanggungjawab itu, baginda telah meninggalkan lain-lain tugas Yang Dipertuan Agong.

Tidaklah dikira terlepas pandang Mukhriz itu memperkecil kehadiran Raja dulu sebagai menderhaka, tetapi ia cuma anak bekas Perdana Menteri yang tidak beradab.

Mungkin yang Azizan atur dulu berpolitik tetapi apabila Raja perkenan turun padang ia bukan politik lagi. Azizan barang dijauhkan Allah tidak memperalatkan Raja menetapkan baginda merasmikannya.

Sepatutnya seorang Menteri Besar beraja, dia jaga adab. Sebenci mana dia pada Aizan dan Pakatan Rakyat, dia patut jaga acara rasmi yang Raja perkenan tidak dibakul sampah. Jika ada tidak kena pada kehadiran Raja, dia mesti cari jalan supaya kehadiran Raja itu dilihat mulia.

Mukhriz perlu jaga juga nama baik bapanya, supaya jangan orang kata anak Perdana Menteri pun tak tahu adab.

Tiada ulasan: