"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bagaimana Teknik Istighfar Yang Diterima Allah

behcokmo

Izinkan sy berkongsi pandangan utk soalan 'teknik istighfar terbaik'.

Dlm hal ini, pesan guru sy: Asraff, enta perlu fahami beza minta maaf

ikhlas & tak ikhlas. 'Ada beza ke syeikh?'

Ya ada. Cthnya anak sy minta maaf 'Abi, maafkan sy kerana terkasar bahasa tadi'. Maafnya diucapkan tetapi caranya acuh-tak-acuh sahaja. Air mukanya penuh dingin. Bahasanya mendatar, tiada roh alam ucapannya.

Adakah saya terima 'istighfar'nya dgn sikap sebegitu? Sukar sekali.

Bagaimana pula dgn ucapan maaf begini : Abi, maafkan sy kerana terkasar bahasa tadi. Sy memang teruk, terlalu ikutkan perasaan. Tak sepatutnya sy buat begitu. Sy

janji Abi sy takkan buat perkara itu lagi ya. Maafkan sy Abi.

Ucapannya penuh kelembutan & ikhlas. Kata2nya luhur & air mukanya penuh dgn tanda penyesalan. Yang paling utama, dia telah mengakui kesilapannya.

MENGAKU SALAH & MENYESAL. Itu 'key' untuk pastikan istighfar kita diterima Tuhan.

Nabiyyuna Adam dulu begitu. Mulanya, baginda minta ampun beribu kali namun tak dilayan Tuhan. Tetapi setelah mengaku salah 'zolamna anfusana' - sy ni zalim terhadap diri sendiri. Baru Allah ampunkan.

Begitu juga kes Nabiyyuna Yunus : Inni kuntu minaz zolimin, katanya. Mohon maaf Ya Allah, sy ni zalim, lari dari tugas. - Baru Allah ampunkan. Klu tidak, baginda akan 'stay' dlm perut ikan selamanya.

PENGAJARAN : Istighfarlah dgn penuh perasaan mengaku salah. Admit yg kita ni lupa, lengah, lalai, zalimi diri sendiri & tak perihatin amaran Tuhan.

Bila kita beristighfar begitu, Allah Al-Ghafur Ar-Rahim

lebih mudah 'lembut hati' menerima taubat kita.

Oleh Us Asraff Ayob

Memo Editor: Harap dapat menulis dengan mengguna ejaan yang sempurna bukan ejaan sms."

Tiada ulasan: