"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Lagi pesawat terhempas mengorbankan sekurang-kurangnya 47 orang (Gambar)

Wartawan tempatan menunggu di hadapan kaunter TransAsia di lapangan terbang Sungshan di Taipei selepas sekurang-kurangnya 47 orang terbunuh dalam nahas kapal terbang di Taiwan.

Beijing: Sebuah pesawat domestik TransAsia Airways telah terhempas membunuh sekurang-kurangnya 47 orang, selepas cuba mendarat dalam cuaca ribut di Taiwan.

Pesawat, 70 tempat duduk berkembar enjin turboprop ATR 72, terhempas di sebuah kampung di pulau-pulau Penghu, di luar pantai barat Taiwan dengan 54 penumpang dan empat anak kapal, menteri pengangkutan Yeh Kuang-shih kepada pemberita pada hari Rabu.

Encik Yeh berkata terdapat 11 mangsa dalam penerbangan; laporan awal memetik jabatan bomba Penghu berkata seramai 51 orang maut dengan hanya tujuh terselamat.
"Ia huru-hara di tempat kejadian" ... Pengarah Taiwan Pentadbiran Aeronautik Awam (CAA) Jean Shen bercakap kepada media di lapangan terbang Sungshan di Taipei mengenai kemalangan TransAsia yang. Photo: AFP

Juruterbang telah dikenal pasti oleh media Taiwan sebagai Lee Yi-liang, 60, dan pembantu juruterbang sebagai Chiang Kuan-Hsing, 39.

Punca kemalangan itu masih belum disahkan, walaupun dikatakan Taufan Matmo bergerak dari Taiwan menuju ke arah tanah besar China.

Penerbangan yang dikodkan GE222, dijadualkan berlepas dari Kaohsiung pada pukul 4 petang waktu tempatan tertangguh hampir dua jam akibat cuaca buruk.
Pekerja penyelamat meninjau bangkai TransAsia Airways GE222 penerbangan, yang terhempas ketika cuba mendarat dalam cuaca ribut di Pulau Taiwan Penghu, lewat pada hari Rabu.
Pekerja penyelamat meninjau bangkai TransAsia Airways GE222 penerbangan, yang terhempas ketika cuba mendarat dalam cuaca ribut di Pulau Taiwan Penghu, lewat pada hari Rabu.
Pekerja penyelamat meninjau bangkai pesawai TransAsia Airways GE222 yang terhempas ketika cuba mendarat dalam cuaca ribut di Pulau Taiwan Penghu, lewat pada hari Rabu. Photo: AP

Sebagai pesawat itu bersiap sedia untuk mendarat di lapangan terbang Magong dalam keadaan hujan lebat, ia terpaksa ditangguh kerana jarak penglihatan yang lemah, lapor Central News Agency Taiwan.

Pada percubaan kedua, pesawat itu terhempas di Kampung Xixi, hanya 3 kilometer dari landasan lapangan terbang, CNA dilaporkan, memetik jabatan bomba Penghu pesawat tersebut terputus hubungan dengan kawalan trafik udara pada jam 07:06 waktu tempatan, semasa percubaan kedua untuk mendarat pesawat, kata Jean Shen, Ketua Pengarah Aeronautik Awam Pentadbiran.

Keadaan cuaca di lapangan terbang pada masa itu sesuai untuk mendarat dengan jarak penglihatan 1600 meter, katanya, sambil menambah bahawa penerbangan Far Eastern Air Transport dan pesawat UNI Air telah mendarat dengan selamat sebelum penerbangan TransAsia.
Pekerja penyelamat bekerja bersebelahan dengan bangkai TransAsia Airways GE222 penerbangan.
Pekerja penyelamat bekerja berhampiran dengan bangkai TransAsia Airways GE222 penerbangan. Photo: AP

Para saksi yang dipetik dalam laporan media tempatan yang diterangkan pesawat jatuh dari langit dan api yang besar meletus dari bangkai. Dua buah rumah di lokasi kemalangan yang telah "digergaji setengah" oleh pesawat itu, kata laporan.

Presiden Taiwan Ma Ying-jeou menyatakan kesedihan dan menggesa agar satu siasatan segera.

Pengurus Besar syarikat penerbangan itu juga membuat permohonan maaf dan menangis di televisyen secara langsung sambil menyandarkan usaha yang terbaik syarikat penerbangan itu dalam mengendalikan tragedi itu, ahli keluarga sebagai kebingungan tertumpu di Xiaogang Lapangan Terbang di Kaohsiung.
Dilihat dalam hujan hujan, kenderaan dibincangkan dalam runtuhan dari bangkai ketika pesawat TransAsia yang terhempas ketika cuba mendarat dalam cuaca taufan di pulau Taiwan di Penghu, 150 kilometer dari Taiwan di Selat Taiwan.
Didalam keadaan hujan kelihatan kenderaan tertimbus dalam runtuhan kesan dari bangkai ketika pesawat TransAsia yang terhempas ketika cuba mendarat dalam cuaca taufan di pulau Taiwan di Penghu, 150 kilometer dari Taiwan di Selat Taiwan. Photo: AP

TransAsia Airways adalah syarikat penerbangan yang berpangkalan di Taiwan yang memiliki kira-kira 23 Airbus dan pesawat ATR, beroperasi terutamanya pada laluan domestik termasuk juga beberapa penerbangan ke Jepun, Thailand dan Kemboja antara destinasi Asia.

Majlis keselamatan penerbangan Taiwan berkata TransAsia telah mengalami sejumlah lapan kemalangan sejak tahun 2002, termasuk enam yang melibatkan ATR 72.- smh.com.au

Tiada ulasan: