"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Obama sokong Israel serang Gaza

Penunjuk perasaan pro-Palestin mengadakan protes di hadapan pejabat Konsulat Israel di Istanbul. Foto: AFP
Penunjuk perasaan pro-Palestin mengadakan protes di hadapan pejabat Konsulat Israel di Istanbul. Foto: AFP
WASHINGTON - AMERIKA SYARIKAT. Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama, kelmarin menyatakan sokongan kuat terhadap sekutu kuatnya kerana melancarkan serangan ke atas Genting Gaza yang disifatkan kononnya sebagai tindakan mempertahankan diri.

"Saya difahamkan operasi terbaharu itu bertujuan untuk memusnahkan terowong bawah tanah milik Hamas. Bagaimanapun, saya menggesa Israel supaya cuba meminimumkan kematian orang awam," katanya.

Menurut FoxNews, kenyataan tersebut dipercayai bakal mencetuskan kemarahan banyak pihak kerana AS sebelum ini pernah menjadi orang tengah untuk menjayakan pelan damai antara Palestin dan Israel.

Tetapi, pendirian mereka berubah selepas ketegangan semakin memuncak di Gaza selain turut menuding jari ke arah Hamas yang didakwa sebagai penyebab utama konflik itu.
-sinarharian-

Tiada ulasan: