"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mejar Zaidi Ahmad sekolahkan Menteri Pertahanan?

Tentera seharusnya belajar daripada 9-11, kata bekas tentera udara
MUZLIZA MUSTAFA
Bekas juruterbang Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Mejar Zaidi Ahmad menggesa prosedur operasi standard bagi kerjasama pihak tentera dan syarikat penerbangan komersial bagi mengelak insider MH370 berulang. – Gambar fail The Malaysian Insider, 8 Mac, 2015.
Bekas juruterbang Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Mejar Zaidi Ahmad menggesa prosedur operasi standard bagi kerjasama pihak tentera dan syarikat penerbangan komersial bagi mengelak insider MH370 berulang. – Gambar fail The Malaysian Insider, 8 Mac, 2015.

Apabila pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 hilang pada 8 Mac tahun lalu, ramai percaya misteri tentang di mana ia berada kini boleh dielakkan sekiranya tentera Malaysia menghantar jet pejuang untuk menyiasat pesawat tidak dikenali radar yang terbang di seluruh bahagian utara Semenanjung.

Ia masih tidak jelas sama ada mana-mana pegawai dipertanggungjawabkan akan hal ini sebagaimana yang dikemukakan kepada menteri diabaikan.

Bekas juruterbang Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Mejar Zaidi Ahmad berkata, ketiadaan tindakan ketenteraan pada masa itu membuktikan perlunya mengubah dan mengemas kini prosedur operasi standard (SOP) bagi tentera, dan juga bagi kerjasama tentera-awam.

Ini sepatutnya dilakukan berikut serangan pengganas di New York pada 11 September 2001 tetapi tentera Malaysia mengekalkan sikap "sambil lewa", kata Zaidi, yang berpengalaman sebagai juruterbang pesawat pejuang lebih daripada 20 tahun.

"Kejadian 9-11 membuktikan apa sahaja boleh berlaku dan kita perlu bersedia. Selepas 9-11 masih tidak ada SOP antara syarikat penerbangan tentera dan komersial. Kita perlu mengambil perhatian terhadap perkara-perkara yang berlaku di negara lain dan berhati-hati," Zaidi kepada The Malaysian Insider.

Beliau baru-baru ini dipecat daripada TUDM berikutan laporan penggunaan dakwat kekal digunakan dalam pilihan raya umum 2013.

Zaidi didapati menyalahi protokol ketenteraan dengan membuat pengaduan awam dan memberitahu media dakwat berkenaan boleh dibersihkan dengan mudah, yang menjejaskan integriti pilihan raya.

Zaidi berkata, kerjasama perlu dilakukan antara syarikat penerbangan tentera dan komersial supaya sebarang ancaman yang melibatkan pesawat boleh ditangani dengan cepat dan lancar.

"Terdapat banyak teori dan spekulasi tentang apa yang berlaku kepada MH370. Ia boleh menjadi apa sahaja, ia boleh menjadi rampasan, tetapi tidak ada SOP yang betul antara tentera dan pengendali pesawat komersial untuk menyelaraskan komunikasi untuk tindakan lebih cepat, "katanya.

Kenyataan beliau mencerminkan kandungan pembentangan baru-baru ini oleh Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) tentang kelewatan tentera Malaysia dalam menyampaikan maklumat tentang kapal terbang yang tidak dikenali pada radar menyebabkan masa berharga hilang dalam operasi mencari dan menyelamat (SAR) bagi MH370.

Ia adalah kira-kira 20 jam kemudian sebelum pihak berkuasa penerbangan awam dimaklumkan dan seminggu sebelum maklumat itu dikeluarkan secara terbuka, laporan bertajuk "ICAO Brief on the SAR response to MH370".

Ia dibentangkan di Mesyuarat Pasukan Petugas Menyelamat Ketiga Asia/Wilayah Pasifik Wilayah di Maldives pada bulan Januari.

Ia juga menyatakan peningkatan diperlukan mengenai kerjasama antara penerbangan awam dan pihak berkuasa tentera untuk mencari dan menyelamat pelan Asia-Pasifik.
-malaysianinsider-

Tiada ulasan: