"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Berniaga disini kena laknat!

Tranungkite
AKu faham kenapa ramai yang merungut bila GST hendak dilaksanakan. Anak didalam kandungan juga tidak terlepas dari GST bila lahir kelak lepas bulan 4 nanti. Pendapatan boleh beli kita kini turun 6%. Kalau gaji kita sekarang yang dibawa balik tidak mencukupi, maka lepas ini bukan sahaja gaji tidak mencukupi, masa rehat kita dirumah juga berkurangan dengan terpaksa keluar mencari rezeki dimana2 pula.
Orang kata niaga mungkin jalan keluar untuk mencari nafkah untuk keluarga. Tapi tidak sesenang dengan apa yang mereka kata. Berniaga di Negara kita ini sememangnya ramai yang kena laknat!!!

BUkan senang berniaga di negara kita ini. Masing2 punya pengalaman sendiri dalam menjalankan perniagaan mereka sehinggakan ada yang kembali makan gaji setelah tidak mampu bertahan dan juga tidak tahan dengan dugaan perniagaan ini.

Teringat khutbah jumaat di surau subang bistari baru2 ini, imam itu berkhutbah mengatakan bahawa "Perasuah dan menerima rasuah, keduanya dilaknat oleh Allah". Bila aku dengar ucapan khatib itu, mata aku tak jadi nak tidor. Berdebar2 hati aku memikirkan kisah lalu dalam perniagaan.
rasuah photo IMG-20150311-WA0023_zpsyvb2lyyx.jpg
Rasuah ni dah jadi macam permainan orang2 atas terhadap2 peniaga2 diluar sana. Rasuah ini bermula sejak dari nak daftar syarikat dengan egensi2 tertentu sehinggalah dapat projek dengan mereka.Bila aku dapat rasa pengalaman hitam ini, baru aku tahu kenapa agama melaknat orang yang memberi rasuah dan menerima rasuah.

Surat khabar diatas ini cuma menceritakan orang2 yang ditangkap atas kerana rasuah, tetapi tidak menceritakan apa kesan disebalik menerima rasuah itu terhadap intergriti TLDM itu sendiri.Bila aku tengok orang yg minta rasuah ini, muka dia memang takder 'cahaya' iman dah. Aku pulak jadi takut nak tengok muka dia lama2.

Bayangkan TLDM jadi sarang rasuah buat peniaga2 untuk melobi projek di sana. Bayangkan berapa ramai anak2 TLDM terpaksa menelan rezeki haram yang dibawa oleh ayah mereka kerumah. Dan betapa ramai anak2 pegawai2 keselamatan negara rosak (baik akhlak dan tingkah laku) disebabkan punca rezeki yang dilaknat oleh Allah?

Tidak cukupkah gaji pegawai ribuan RM? Berapa juta RM yang perlu untuk mencukupkan hajat kalian? Kenapa harus mengambil rasuah dan menyusahkan masyarakat dengannya. Kenapa pulang bawak 'api' dan suapkan kemulut anak2 dan isteri?

Aku teringat filem rock oo arahan mamat khalid. "Negara kita boleh hancur dengan sebab 3 benda ni, TAK TEPATI MASA, RASUAH DAN 1 LAGI CHINGGEY".

Kepada orang2 atasan baik didalam apa2 agensi sekalipun, kalau nak duit lebih letak jawatan dan berniaga sendiri. Jangan ambik kesempatan atas keringat orang lain nak jadi kaya. Buang baju yang penuh pangkat tu dan sarung baju tshirt gi cari rezeki halal.

Aku dah tak bernafsu bila ada orang nak rekomen projek besar2. Meniaga kecik2 senyap2 lagi bagus. Serik dah aku dengan dunia rasuah ni.
Picture
Jam GARMIN ni berharga seribu lebih dan aku pun tak mampu nak pakai. Tapi pernah gak beli atas 'permintaan' sebelum dapat projek itu.

Selalunya jam tanganlah yang menjadi permintaan orang2 'atasan' bila dapat 'deal' satu2 projek.Jam tangan ini bukan bermaksud asalkan jam tangan, tapi jam yang ada nilai '2nd hand value'.

Itulah risiko berniaga di bumi kita ini. Bila besar sikit bisnes, dah nampak peluang nak kena laknat dengan Allah. So baik berniaga jam lagi bagus kat sini!

Wallahuaklam

Biar sikit tapi berkat dan dapat banyak kongsikan kemasyarakat.

md daud yusri alhutan melintangi

www.dadiydoo.com

Tiada ulasan: