"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Lima fakta menarik mengenai Muhammad Ali

ASYRAF MUHAMMAD
BERITA mengenai pemergian peninju tersohor di dunia, Muhammad Ali, 74, sememangnya memberi kesan yang mendalam terhadap peminat sukan berkenaan.

Bekas juara dunia ini yang merupakan salah seorang olahragawan terbaik di dunia meninggal dunia di Arizona selepas menerima rawatan akibat daripada gangguan pernafasan ekoran penyakit Parkinson yang dihidapinya.

Sebelum memeluk Islam, Muhammad Ali dikenali sebagai Cassius Marcellus Clay dan namanya mula menjadi sebutan di bibir masyarakat selepas beliau berjaya meraih pingat emas dalam kejohanan tinju ringan ketika Olimpiade 1960.

Selain itu, Muhammad Ali yang turut menerima jolokan sebagai “The Greatest” turut meraih gelaran dunia pertamanya pada tahun 1964 selepas mengalahkan Sonny Liston.

Berikut merupakan lima fakta menarik mengenai peninju legenda ini:

1) Selain bertinju, Muhammad Ali meupakan seorang penyanyi, pelakon dan penyair

Kebanyakan orang ramai hanya mengetahui Muhammad Ali adalah merupakan seorang peninju namun beliau juga adalah merupakan seorang penyanyi, pelakon dan penyair.

Pada tahun 1963, Muhammad Ali telah melancarkan album pertamanya iaitu “I Am The Greatest” iaitu enam bulan sebelum dia menewaskan Sonny Liston dan mendapat gelaran World Heavyweight untuk pertama kali dalam karier tinjunya.

Sebagai pelakon, Ali turut berlakon dalam teater muzikal bertajuk Buck White.

2) Muhammad Ali takut menaiki pesawat

Insiden ini berlaku pada tahun 1960 ketika Muhammad Ali ingin menaiki pesawat untuk menuju ke Eropah. Pada waktu itu, Muhammad Ali begitu takut untuk berada di udara dan beliau menegaskan untuk memakai payung terjun ketika berada dalam pesawat.

Perjalanan menggunakan laluan udara ternyata tidak sia-sia apabila beliau berjaya memperoleh pingat emas dalam kategori Light Heavyweight.

3) Muhammad Ali pernah memujuk Saddam Hussein untuk membebaskan 15 orang tahanan Amerika

Apabila bekas Presiden Iraq, Saddam Hussein menyerang Kuwait pada 1990, Saddam menahan 2,000 warga asing sebagai tahanan. Muhammad Ali telah menaiki pesawat ke Baghdad untuk bertemu dengan pemimpin Iraq tersebut dengan harapan bahawa statusnya sebagai atlet Islam dunia dapat membantu dalam rundingan tersebut.

Ia mengambil masa 50 minit untuk membebaskan 15 orang tahanan Amerika berkenaan.

4) Muhammad Ali mengelak batu untuk tambah kelajuan

Bunyinya memang agak pelik tapi itulah kaedah yang digunakan oleh atlet legenda ini. Muhammad Ali sering kali meminta rakannya untuk membaling batu kepadanya. Muhammad Ali akan cuba untuk mengelak semua balingan oleh rakannya itu.

5) Muhammad Ali tumbuk polis pada pertarungan pertamanya

Kejadian ini berlaku pada 29 Oktober 1960 di mana Muhammad Ali telah memenangi kejuaraan pertama selepas menewaskan Tunnya Hunsaker. Selain peninju, Hunsaker juga merupakan seorang ketua polis dari West Virginia.

Ia merupakan pertarungan yang menarik dan Muhammad Ali memenangi perlawanan menerusi keputusan sebulat suara selepas enam pusingan perlawanan. - sportyghost.com
-sinarharian-

Tiada ulasan: