"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Berang gerai diserbu, peniaga bawa lari lori MBPPPredeep Nambiar

GEORGE TOWN: Dua lelaki merampas lori milik Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) selepas penguatkuasa merampas barangan gerai mereka yang beroperasi secara haram di Persiaran Gurney malam tadi.

Dalam kejadian jam 8.50 malam, 2 lelaki dipercayai pekerja di gerai makanan laut di Jalan Tanjung Tokong dikatakan bertengkar dengan 12 pegawai MBPP yang tiba dengan sebuah lori.

Pegawai penguatkuasa itu mahu menyita barangan kerana perniagaan meraka tidak mempunyai lesen dan beroperasi secara haram.

Kedua-dua pekerja yang berusia 20-an itu kemudian meluru ke arah lori MBPP yang tidak dimatikan enjin, kemudian membawa lari lori berkenaan.

Mereka memandu kira-kira 2km ke Balai Polis Pulau Tikus dengan seorang daripada mereka merakam video perjalanan selama 3 minit.

Dalam video yang dirakam itu, lelaki yang bertopi dilihat menjerit dengan perkataan makian.

Lelaki itu menyelar tindakan MBPP menyita perniagaan mereka.

“P ***** k punya Guan Eng, kedai Cina, p**** kau tak halau, kedai Melayu kau nak Halau,” kedengaran lelaki itu berkata dalam video berdurasi 2.5 minit itu, merujuk Ketua Menteri Lim Guan Eng.

Lori berkenaan diekori pegawai MBPP dengan motosikal meminta mereka berhenti tetapi tidak diendahkan.

Kedua-dua lelaki itu kemudian memberhentikan lori di pintu masuk Balai Polis Pulau Tikus dan membuat laporan terhadap MBPP kerana mengganggu perniagaan mereka.

Dalam laporan polis, pekerja itu mendakwa pegawai MBPP biadap dan datang menyita tanpa memberi amaran terlebih dahulu.

Lelaki itu berkata beliau sudah memohon lesen dari MBPP sebanyak 3 kali tetapi satu pun tidak diluluskan.

Beliau berkata, tindakan merampas lori MBPP adalah usaha mereka menghentikan pegawai MBPP daripada menyita barangan mereka.

“Saya membuat laporan ini kerana saya tidak berpuas hati dengan cara MBPP melayan Melayu Bumiputera,” katanya.

MBPP tidak memberi sebarang maklum balas terhadap pertanyaan semasa berita ini ditulis, manakala pegawai polis ditemui berkata perkara itu masih dalam siasatan.

Difahamkan, kedua-dua lelaki tersebut ditahan.

Tiada ulasan: