"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Apa faedah kamu benci sangat dengan DAP, soal Hanipah

MALAYSIA DATELINE
Ahi Parlimen Sepang Hanipah Maidin menempelak sikap sebilangan penyokong Pas yang turut salah menafsirkan kenyataan Setiausaha Agung DAP Lim Guang Eng yang menganggap parti itu 'sesat' kerana menyokong Barisan Nasional (BN).

Hanipah dalam kenyataan di laman facebooknya hari ini berkata, daripada komen-komen balas yang dilemparkan oleh beberapa pemimpin Pas, beliau tafsirkan sebagai "salah fahaman".

"Daripada komen-komen itu saya rasa wujudnya persepsi salah memahami istilah sesat yang digunakan oleh LGE (Lim Guan Eng).

"Org Arab kata 'hukum kita ke atas sesuatu adalah cabang kepada tasawwur kefahaman kita atas sesuatu itu'. Ini maknanya jika tasawwur kefahaman kita atas sesuatu perkara itu salah ,maka kita juga akan tersalah hukum.

"Bila saya baca kenyataan LGE yang saya faham istilah sesat yg beliau gunakan tidaklah dalam konteks sesat dalam beragama yang selalu difahami sebagai 'al-dholal'. Ia lebih kepada istilah 'astray' dalam bahasa Inggeris yang lebih kurang maknanya melencong atau tersasar," terangnya.

Hanipah mengulas mengenai kenyataan Perwakilan Pas Pulau Pinang Yusni Mat Piah di dalam muktamar lalu, dilaporkan sebagai berkata, bahawa BN bukan lagi musuh utama Pas pada PRU-14 sebaliknya ia adalah DAP kerana secara jelas menentang agenda Islam.

Namun pada Isnin Guan Eng menganggap tindakan Pas sebagai tidak masuk akal.Guan Eng dipetik berkata, Pas dari segi perjuangan politiknya telah sesat jalan dan lupa siapa kawan siapa lawan.Sepatutnya musuh utama Pas adalah BN.

Menurut Hanipah lagi, terdapat pemimpin Pas dari Pahang  turut memberikan komen di dalam facebook mereka yang mengatakan, Guan Eng meminjam istilah Abu Jahal yang menuduh Nabi Muhammad saw sesat dan pemimpin dari Kelantan yang cuba berlagak bijak turut mengatakan kenyataan perwakilan Pas  itu tidak mewakili pendirian parti.

"Saya makin yakin dia silap faham maksud  LGE.

"Mungkin pemimpin Pas Pahang tu tidak sedar kenyataannya itu mengundang persepsi yang amat bahaya.

"Ia seolah olah letakkan Pas dan LGE dalam dua penjuru iaitu ibarat Pas seolah-olah semulia Nabi Muhammad saw dan LGE sesesat Abu Jahal. Perlu ke komen sampai tahap tu?

"Begitu juga komen daripada salah seorang pemimpin muda Pas daripada Kelantan. Bila dia kata ucapan yang kata 'musuh Pas sekarang bukan Umno tapi Dap' itu bukan pendirian Pas kerana ia hanya ucapan seorang perwakilan dalam muktamar mungkin he tried to be smart (dia cuba berlagak bijak).

"Tapi tahu ke mamat ni yang LGE tahu dalam sesi penggulungan muktamar tu, pimpinan Pas tiada seorang pun yang sangkal atau disown kenyataan perwakilan tu. Lagi satu dia ingat LGE atau ramai lagi orang di luar Pas tak tahu ke apa yang berlaku antara Pas dan Umno?," soalnya.

Tiada ulasan: