"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dun Selangor: PKR, Pas tergugat

ONG BOON TECK
PKR dan Pas Selangor pastinya akan terus berada dalam kedudukan tertekan jika kedua-dua parti itu bertembung sesama sendiri PRU akan datang.

Pengurus Penyelidikan Merdeka Centre, Tan Seng Keat berpendapat, apabila Muktamar Pas ke-63 baru-baru ini meluluskan usul supaya tahaluf siyasi dengan PKR diputuskan, sudah jelas hubungan antara kedua-dua parti itu menjadi lebih tegang sekali gus menyebabkan kerajaan negeri Selangor goyah.

"Jika PKR dengan Pas memutus hubungan, ia bukan sahaja merugikan kedua-dua pihak, malahan turut menjejaskan Bersatu untuk memenangi beberapa kerusi di Selangor," katanya kepada Oriental Daily.

Menurut beliau, dengan pertembungan tiga penjuru, selain kerusi Dun, ia turut membabitkan kerusi Parlimen di Selangor.

"Adalah diramalkan lebih separuh kerusi parlimen milik PKR akan terjejas. Parti itu sukar mempertahankan kerusi mereka sama ada Dun ataupun parlimen dalam PRU kali ini," katanya.

Seorang lagi penganalisis politik, Lim Hong Siang pula berkata, kedudukan PKR di Selangor tidak syak lagi boleh tergugat kerana pengaruh Pas di negeri itu tetap tidak boleh dipandang ringan.

"Sekiranya Pas meletak calonnya di semua kerusi yang ditandingi oleh PKR, tentu sekali sokongan yang diberikan kepada calon PKR sebelum ini sedikit sebanyak akan beralih kepada calon Pas.

"Selain itu, perpecahan dalaman yang berlaku dalam PKR turut dikatakan akan menyebabkan Kerajaan Negeri Selangor di bawah pimpinan Timbalan Presidennya, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali terjejas.

"Difahamkan Azmin masih memerlukan Pas sedangkan kajian simulasi yang dilakukan Invoke di bawah kendalian Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli menunjukkan mendapati Pas tidak akan menang satu kerusi parlimen pun dalam PRU14 sekiranya berlaku pertandingan tiga penjuru. Inilah konflik yang wujud dalam PKR ketika ini," kata Hong Siang.

Tiada ulasan: