"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Selepas selesai muktamar, 36 ahli lari dari Pas

MOHD ALI HASHIM
Omar menyerahkan borang keahlian Amanah kepada Dr Mohd Hatta Ramli bagi mewakili orang kampungnya.
Omar menyerahkan borang keahlian Amanah kepada Dr Mohd Hatta Ramli bagi mewakili orang kampungnya.Omar menyerahkan borang keahlian Amanah kepada Dr Mohd Hatta Ramli bagi mewakili orang kampungnya.

Setelah selesai muktamar Pas di Alor Setar minggu lalu yang memutuskan parti itu dengan semua parti pembangkang, 36 ahli dan penyokong Pas dari Kampung Perik, Padang Terap, lari meninggalkan parti itu dan menyertai Amanah.

Mereka menyertai Parti Amanah Negara dalam satu majlis yang telah diadakan di kampung tersebut kelmarin.

Borang permohonan keahlian tersebut telah diserahkan oleh bekas Setiausaha Pas cawangan Kampung Perik, Omar Mohd Noor kepada Pengarah Pilihan Raya, Amanah Pusat, Dr Mohd Hatta Ramli.

Omar berkata, ramai ahli Pas dalam kawasan tersebut semakin hilang keyakinan kepada kepimpinan Pas kini setelah melihat hala taju tidak seperti dahulu lagi.

Malah katanya, ramai ahli Pas kecewa dengan keputusan yang diambil Pas untuk memutuskan hubungan dengan PKR, sebaliknya sanggup pula untuk berbaik-baik dengan Umno yang terbukti semakin menzalimi rakyat miskin.

"Kami juga khuatir hubungan yang begitu intim dengan Umno oleh pimpinan Pas hanyalah untuk meraih sokongan serta kemenangan dalam pilihan raya umum yang akan datang, namun begitu kemungkaran tidak ditentang.

"Yang peliknya kenapa Pas kini semakin menerima perjuangan Umno sehinggakan sanggup untuk menyokong dasar Umno yang ditentang sejak dari dahulu lagi.

"Atas kesedaran itulah, kami mengambil keputusan untuk menyertai Amanah hari ini, " jelasnya.

Pengerusi Amanah Kedah, Datuk Dr Ismail Salleh berkata, ramai lagi yang akan menyertai Amanah tidak lama lagi.

"Ramai antara mereka telah sedar bahawa perjuangan yang sedang dilakari oleh Amanah adalah perjuangan peduli rakyat.

"Amanah memberi perhatian serius terhadap kebajikan dan keperitan hidup yang sedang ditanggung oleh rakyat.

"Kesukaran ini adalah hasil bikinan tangan-tangan serta dasar Umno dan BN yang menekan hidup rakyat termasuklah golongan marhaen dan miskin lagi daif," ujarnya lagi.

Tegasnya lagi, adalah tidak adil bagi mana-mana parti pembangkang yang mendakwa membela nasib rakyat, sebaliknya bersekongkol dengan parti pemerintah yang terbukti jelas dan ketara kemungkaran yang sedang mereka laksanakan.

Oleh kerana itu katanya, tindakan yang diambil oleh penduduk Kampung Perik dengan menyertai Amanah adalah tindakan bijak yang mendorong untuk membawa perubahan dalam pilihan raya umum yang akan datang, khususnya di negeri Kedah.

Tiada ulasan: