"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Polis, penguat kuasa dapat 'tajaan' 100% di rumah urut


Sejumlah pegawai polis disiasat selepas disyaki mendapat banyak kemudahan - termasuk "tajaan 100 peratus" - di pusat urut di Bangkok, Thailand.

Siasatan itu bermula ekoran serbuan pihak berkuasa di Pusat Urut Victoria's Secret pada 12 Jan lalu.

Hasil operasi berkenaan pihak berkuasa menemui sejumlah kakitangan awam yang mendapat keistimewaan di situ, termasuk pegawai polis.

Bangkok Post melaporkan siasatan dijalankan Suruhanjaya Antirasuah Sektor Awam (PACC) Thailand.

Antara kemudahan istimewa yang disediakan kepada pegawai polis itu ialah makanan serta minuman percuma - selain tentunya khidmat urutan pekerja pusat terbabit.

"Sesetengah pegawai disyaki ditaja 100 peratus apabila melawat Victoria's Secret," lapor akhbar berkenaan.
Berdasarkan dokumen yang dilihat media, data itu menunjukkan selain polis Victoria's Secret juga 'dilawati' pegawai jabatan hasil daerah, polis antipemerdagangan manusia serta imigresen.

Perkhidmatan percuma atau harga rendah diberikan kepada pegawai kerajaan itu dipercayai sebagai rasuah untuk mereka supaya tiada tindakan dikenakan terhadap pusat urut berkenaan.

Ekoran serbuan itu polis mengambil langkah jangka pendek dengan memindahkan pegawai yang disyaki ke jawatan tidak aktif bagi memastikan ketelusan siasatan.

Pemegang saham Victoria's Secret ditahan

Serbuan itu juga membawa kepada penahanan pemegang saham utama Victoria's Secret selepas dia menyerah diri kepada pihak berkuasa semalam.

Sasithorn Wirathepsuporn, 45, ditemani peguamnya ketika bertemu Timbalan Ketua Polis Negara Srivara Ransibrahmanakul.
Menurut Srivara wanita terbabit menafikan tuduhan yang dikenakan terhadapnya dan kini ditahan apabila polis enggan membenarkan dia diikat jamin.

Polis juga mendapatkan waran tangkap untuk lapan individu lain dan mereka berdepan 10 tuduhan, termasuk aktiviti perdagangan seks, menggaji pekerja bawah umur serta melanggar undang-undang imigresen.

Srivara juga mendedahkan Sasithorn memiliki saham dalam 10 syarikat yang mengendalikan rumah urut, termasuk Victoria's Secret.

Bercakap kepada Bangkok Post, Timbalan Ketua Pengarah Jabatan Siasatan Khas Polis Thailand, Songsak Raksaksakul, berkata siasatan dimulakan selepas mereka diberitahu ada kanak-kanak berusia 12 tahun dilacurkan oleh sindiket pusat urut.

"Dianggarkan jumlah perolehan sesebuah pusat urut mencecah sehingga lebih sejuta baht sehari," katanya.
-malaysiakini 

Tiada ulasan: