"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pandangan sebenar ibunya tentang akhlak Nik Omar

HDZ Ahmad 
Kulit buku “Bidadari Dari Syurga” nukilan Tuan Sabariah Tuan Ishak.

BAHAGIAN 1

Saya tak kenal pun Ustaz Nik Omar. Saya cuma tahu, beliau anak lelaki sulung TGNA. Cuma, ketika TGNA masih memimpin PAS, sewaktu PAS masih harmoni dan belum berpecah angkara kumpulan konservatif PAS dari Terengganu, saya ada lah mendengar cakap-cakap orang PAS tentang Nik Omar.

Antara yang saya dengar adalah, mereka mengatakan, anak yang paling mirip dengan TGNA dari segi akhlak, keilmuan, tutur kata dan cara berfikir ialah, Ustaz Nik Omar.

Kemuncak yang saya dengar tentang Nik Omar adalah waktu Nik Abduh membuat keputusan menyertai pilihanraya untuk menjadi ahli parlimen.

Ketika bersembang dengan sekumpulan orang lama dalam PAS, mereka menyebut, “Hok Tok Guru harap sebenarnya masuk politik ni, Nik Omar. Tok Guru nok sangat dio ganti Tok Guru. Tapi dio tokse. Dio berehi ngajar lagi”.

Hari ini, Nik Omar telah rasmi menyertai politik dan menjadi calon PAKATAN HARAPAN (PKR). Tutur kata dan akhlak beliau sewaktu berkempen samada ceramah atau temuramah, memang menunjukkan kepada kita, beliau benar-benar persis TGNA. Memang terbukti benar apa yang orang ramai kata dahulu. Hebat !

Di saat rakyat mampu menghilang rindu dekat TGNA apabila munculnya Nik Omar, ada perkara yang benar-benar menyedihkan berlaku terhadap beliau. Adiknya kandungnya sendiri, Nik Abduh mencela beliau apabila memberi perumpamaan seperti air mani yang terbuang hina.

TG Haji Hadi (TGHH) pula menyimbah minyak kepada keluarga TGNA apabila mengumpamakan seperti anak Nabi Nuh yang kafir walaupun ayahnya seorang Nabi.

Paling memeritkan, Nik Abduh menulis Nik Omar tidak dapat restu ibu, ibunya kecewa dengan tindakan Nik Omar sertai PH dan ibunya akan turun berkempen di DUN Chempaka untuk menentang anaknya, Nik Omar demi kemenangan PAS.

Selepas mendapat tahu “kemalangan” ini, saya tiba-tiba teringat akan satu buku yang ditulis oleh isteri TGNA, Datin Sabariah. Buku itu bertajuk, “Bidadari Dari Timur (Memoir Isteri Seorang Pejuang)”. Buku ini menceritakan kehidupan beliau sebagai isteri kepada seorang MB bergelar ulama, TGNA.

Dalam buku ini, beliau cuba menceritakan betapa terpujinya akhlak TGNA, indah tutur katanya, tinggi ilmunya dan tajam serta jauh cara berfikir TGNA. Menariknya, ada bahagian yang beliau tulis itu, mampu memberitahu kepada kita pandangan sebenar beliau terhadap anaknya, Ustaz Nik Omar.
Kandungan buku “Bidadari Dari Syurga” termasuk pengakuan Tuan Sabariah tentang Nik Omar.

Ketika memuji akhlak TGNA, ada satu bahagian ibu Ustaz Nik Omar dengan jelas menulis :

“Sifat positif (TGNA) ini dapat kulihat mengalir dalam personaliti anak-anak kami TERUTAMANYA NIK OMAR“. (Bidadari Dari Timur, M/S 47).

Ya, ditulis disitu ialah Nik Omar, tidak ditulis Nik Abduh apatah lagi nama menantu. Dalam ramai-ramai anak, nama Nik Omar yang ditulisnya. Begitulah pandangan sebenar seorang ibu kepada Ustaz Nik Omar.

Dakwaan orang ramai tentang sifat terpuji Ustaz Nik Omar persis TGNA disahkan sendiri ibunya. Nik Omar memang TGNA nombor 2, “The Return of Tok Guru”.

Sememangnya Nik Omar sama seperti TGNA baik dari segi akhlak, keilmuan, tutur bicara dan cara berfikir yang tajam serta jauh kedepan.

Jadi, dalam keadaan PAS berpecah sekarang dan wujud pula PAKATAN HARAPAN, sekiranya kita ingin tahu apa pandangan TGNA, Nik Omar selayaknya kita tanya dan ikut pandangan beliau kerana cara fikir Nik Omar bertepatan dengan cara fikir ayahandanya, TG Nik Aziz.

Sebagaimana TGNA, Nik Omar setia dengan kebenaran dan Islam, bukan setia dengan parti sehingga melahirkan sikap taksub.

Tapi, bagaimana pula dengan situasi Nik Abduh ingin melibatkan ibunya yang sakit untuk menentang abangnya (PH) demi memenangkan PAS? Saya akan ulas tentang kenapa Nik Abduh mahu libatkan ibunya dan PAS era Haji Hadi tidak menghalang perbuatan ini. Saya akan ulas namun tidak menyentuh sedikit pun tentang ibunya (isteri TGNA) pada tulisan part 2.

P/S = UPDATE (Inspirasi Dari Dr Rozaimi) : Politik bukan isu akidah, ianya isu ijtihad. Nik Abduh mempunyai ijtihad berbeza dengan Ustaz Nik Omar. Nik Abduh beraliran konservatif TGHH. Nik Omar beraliran progresif TGNA.

Saidina Ali berbeza pandangan politik sampai berperang dengan isteri Nabi, Aisyah. Isteri nabi merupakan ummul mukminin (ibu orang beriman), bukan sekadar ibu Nik Abduh mahupun bonda Rosmah. Adakah Saidina Ali merupakan penderhaka kepada bondanya?

Tiada ulasan: