"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Jangan gelar lawan politik sebagai munafik, musuh Islam - Mufti Perlis

Dalam kehangatan kempen pilihan raya, Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin menasihatkan agar ahli politik khususnya beragama Islam tidak melabel saingan mereka dengan gelaran bersabit agama.

Mohd Asri berkata antaranya gelaran seperti 'musuh Islam', munafik dan musyrik.

Beliau membangkitkan peristiwa Saidina Ali bin Abi Talib ketika berdepan tentera Muslim diketuai isteri Nabi, Saidatina Aisyah Abu Bakar dalam perang Jamal.

Katanya, Ali pernah ditanya berhubung kedudukan pihak yang menentangnya sama ada musyrik atau munafik.

Namun, katanya lagi, Ali menolak label seperti itu memandangkan lawannya tetap menjauhi syirik (justeru bukan musyrik) dan sentiasa mengigati Allah (justeru bukan munafik).

"Jadi, ketika ditanya siapakah mereka. Jawab Ali, (mereka) saudara-saudara kita yang melampau ke atas kita'," kata Asri.

Kata Asri, kisah itu wajar menjadi tauladan kepada pemimpin yang berbeza pandangan dalam soal politik.

"Demikian Ali, sekali pun hebat kedudukan beliau di sisi Nabi s.a.w tidak menghukumkan mereka yang berbeza dengan beliau dalam ijtihad politik sebagai musuh Islam, menentang Islam, munafik, ataupun musyrik.

"Dukacita jika terdapat (ahli politik) yang tidak seperti Ali tapi menjadikan Islam seakan milik kumpulan mereka sehingga dinilai iman dan kufur pihak lain berdasarkan sokongan terhadap kumpulan mereka," katanya di Facebook hari ini.

Mohd Asri bagaimanapun memberikan nasihat itu secara umum dan tidak menamakan mana-mana pihak secara khusus.

Perang Jamal tercetus pada tahun 656 antara pasukan Ali - ketika itu baru menjadi khalifah - dengan pasukan Aisyah yang tudut dibarisi sahabat Nabi antaranya Talhah bin 'Ubaidillah dan al-Zubair Ibn al-'Awwam.

Ia tercetus akibat salah faham antara dua kumpulan itu dalam isu pembunuhan khalifah ketiga Uthman bin Affan.
-malaysiakini

Tiada ulasan: