"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pelik!!! Calon Pas galak ahli sokong BN?

Calon Pas galak ahli sokong BN?
AMNI JAGAT
Apabila Pas bertindak untuk tidak meletakkan calonnya di Parlimen P162 Iskandar Puteri yang ditandingi musuh terbaru Pas, Lim Kit Siang ia menimbulkan persoalan ramai pihak.

Hal itu telah menjadi tanda tanya serta perbualan ramai pengundi yang mempertikaikan mengenai hala tuju Pas yang dilihat tidak bersungguh melawan Kit Siang seperti digemburkan menolak Islam oleh mereka.

Namun dalam pertikaian tersebut, berlakunya satu  kes di mana secara maya calon Pas N49 Kota Iskandar, Sallehuddin Dahiran, didakwa telah berkempen untuk mengundi calon BN bagi Parlimen Iskandar Puteri.

Kerui Dewan Undangan Negeri (Dun) Kota Iskandar memperlihatkan pertembungan tiga penjuru di antara calon  Pakatan Harapan (PH), Barisan Nasional (BN)  dan Pas pada Pilihan Raya Umum ke-14 kali ini.

Hal itu telah tersebar luas melalui aplikasi ‘Whatsapp’ yang dipetik sebagai Ustaz Sallehuddin berkata: “kalau ikut pendapat saya LKS (Lim Kit Siang) tetap menang, kita bagi undi kepada Jason (Jason Teoh Sew Hock) untuk kurangkan majoriti LKS. Pandangan saja.”

Sallehuddin membalas dengan menjawab “semoga undi protes Cina kepada LKS menjadi realiti ketahuilah undi ‘king maker’ parlimen IP (Iskandar Puteri) berada di tangan-tangan kita. Kita benam si mulut celupar terhadap Islam di sini.”


Sallehuddin juga memberi amaran agar perkara tersebut tidak dihebohkan kepada orang ramai kerana bimbang akan ada undi simpati kepada Lim Kit Siang.


Peranan Pas dalam mencatur pergerakkan politik semasa menjadi semakin terserlah dengan sokong terhadap BN secara senyap.

Menurut seorang responden pengundi di Kota Iskandar dan Iskandar Puteri berkata, hal tersebut tidak langsung mencerminkan keikhlasan Pas dalam memperjuangkan agama suci Islam.

Iskandar Puteri menyaksikan pertembungan satu lawan satu di antara calon MCA dan DAP untuk Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) kali ini.

Parlimen tersebut sebelum ini dimenangi oleh Lim Kit Siang dengan majoriti 14,762 undi menentang Tan Sri Datuk Abdul Ghani Othman.

Tiada ulasan: