"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Plat ‘MALAYSIA 1’ terima bidaan tertinggi RM1,111,111 juta

MALAYSIA DATELINE
Nombor pendaftaran khas ‘MALAYSIA 1’ telah dijual pada bidaan tertinggi RM1,111,111, kata Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook.

Beliau berkata bidaan itu adalah yang tertinggi dalam sejarah dan nombor pendaftaran tersebut kini dimiliki oleh Aldi International Sdn Bhd, sebuah syarikat pelaburan di Johor Bahru.

Syarikat itu juga berjaya membida ‘MALAYSIA 2’ pada harga RM422,000 dan ‘MALAYSIA 4’ (RM162,000).

Menurut Loke, 10 nombor pendaftaran tertinggi bagi siri ’MALAYSIA 1 hingga MALAYSIA 999’ merekodkan jualan berjumlah RM3.62 juta.

“Kerajaan telah dapat hasil kutipan keseluruhan untuk pendaftaran khas MALAYSIA sebanyak RM13.16 juta,” katanya pada sidang media mengumumkan hasil pembidaan bagi siri nombor pendaftaran khas ‘Malaysia’ bersempena Hari Kebangsaan 2018 hari ini lapor Bernama.

Loke berkata nombor pendaftaran MALAYSIA 2020 tidak dibuka untuk bidaan kerana ia dikhaskan bagi kenderaan rasmi Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

“PM akan membawa kereta plat MALAYSIA 2020 pada sambutan Hari Merdeka,” katanya.

Dalam pada itu, Loke berkata kerajaan kehilangan kira-kira RM100 juta dari segi perolehan hasil pembidaan nombor pendaftaran khas kenderaan di bawah pentadbiran terdahulu.

Katanya ketirisan berlaku apabila kerajaan sebelum ini mengeluarkan nombor khas kepada badan bukan kerajaan dan syarikat untuk dijual pada harga tender sebanyak RM1 juta bagi setiap siri.

“Satu siri katakan kita kumpul RM5 juta. Dah terdapat 30 lebih kali (siri sebelum ini). Jadi, sudah lebih RM100 juta ketirisan yang sepatutnya kerajaan kutip,” katanya.

Justeru, Loke berkata pihaknya akan membuka bidaan nombor pendaftaran khas setiap dua bulan bagi menambah hasil kerajaan.

Tiada ulasan: