"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Cabaran PH penuhi harapan rakyat, bina semula negara

MOHD ALI HASHIM
Setahun pemerintahan Pakatan Harapan (PH), merupakan tahun pertama yang amat mencabar bagi memenuhi harapan rakyat serta membina semula negara.

Ia boleh diibaratkan sebagai telefon pintar ‘second hand’ yang perlu di ‘re-setting’ semula supaya kepintarannya dapat berjalan dengan lebih lancar.

Demikian perumpamaan yang dizahirkan oleh Ketua AMANAH kawasan Permatang Pauh, Dr Zaidi Zakaria.

Malah kata Dr Zaidi lagi, tahun pertama kerajaan PH perlu ‘re-setting’ semula jentera kerajaan yang juga merupakan perkhidmatan awam di semua kementerian, institusi utama kerajaan serta syarikat-syarikat berkaitan kerajaan.

“Itu merupakan langkah utama ke arah hala tuju pembaharuan negara bagi membina semula negara.

“Ia juga cabaran utama kerajaan memandangkan sebahagian besar mereka terlibat dalam pengukuhan, bahkan propaganda Barisan Nasional (BN).

“RTM umpamanya telah sekian lama menjadi penyebar propaganda kerajaan BN berabad-abad lamanya, tiba-tiba terpaksa u-turn kepada kerajaan PH,” jelasnya.

Beliau juga berkata, institusi utama kerajaan seperti kehakiman, PDRM, SPRM, SPR, Bank Negara dan lain-lain turut mengalami pembaharuan drastik dengan pelantikan mereka yang berkelayakan dan terbukti berintegriti tinggi.

“Proses reformasi ini melibatkan jawatan utama sektor awam termasuklah Jusa, ‘CEO dan BOD GLC maupun GLIC yang digembar-gemburkan oleh pembangkang sebagai proses pemutihan.

“Bagi kerajaan perubahan dan pembaharuan ini terpaksa dilakukan demi menjayakan urus tadbir negara yang lebih baik, mengurangkan penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa, rasuah dalam pentadbiran negara serta syarikat berkaitan kerajaan,

“Hakikatnya proses ‘re-setting’ ini tidak boleh dielakkan menjadikan jentera kerajaan berlaku ‘hiccups’ seketika, ” ujarnya.

Namun begitu katanya, keadaan ‘hiccups’ ini diambil kesempatan sepenuhnya oleh Pas dan Umno, melancarkan persepsi dan propaganda bahawa kerajaan PH gagal mentadbir dengan baik.

“Mereka cuba menyemarakkan kekecewaan dan kemarahan rakyat kepada PH apabila Pas dan Umno dilihat berjaya melakukannya sepertimana terbukti dalam tiga pilihan raya kecil Cameron Highland, Semenyih dan Rantau.

“Secara jelasnya, Pas dan Umno tidak berjaya menemui elemen rasuah, penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan dalam pentadbiran PH.

“Sebaliknya, mereka menemui kebebasan bersuara dan media yang lebih baik semasa pentadbiran PH serta hak-hak politik pembangkang ditunaikan oleh kerajaan seperti peruntukan kewangan kepada Ahli Parlimen pembangkang dan royalti kepada Kelantan dan Terengganu, ” tambahnya.

Tahun kedua pula kata Dr Zaidi lagi, PH mula menggerakkan jentera bagi memulihkan ekonomi negara dan kecekapan urus tadbir keajaan.

“Pemulihan ekonomi seterusnya bakal diikuti langkah-langkah kerajaan menunaikan manifesto PRU ke 14 dengan jayanya.

“Permulaan tahun pertama walaupun dilihat lambat dan perlahan, tetapi ianya berada pada landasan yang tepat.

“Amat optimis bahawa PH mampu untuk membawa hala tuju bagi merealisasikan ‘Bina Semula Negara’ ” katanya.

Tiada ulasan: