"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Persatuan pengguna khuatir makanan bazar Ramadan tak selamat

FMT Reporters
PETALING JAYA: Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) khuatir dengan tahap kebersihan makanan di bazar Ramadan selepas mendapati peniaga mengendalikan makanan secara tidak bersih yang menjadi punca kepada keracunan makanan.

Presiden CAP, S M Mohamed Idris berkata berdasarkan pemantauan pihaknya, didapati ramai pengendali makanan di bazar Ramadan tidak memakai sarung tangan, apron, atau penutup kepala.

“Kami tertanya-tanya jika mereka ini mendapat suntikan mencegah tifoid dan jika mereka juga menghadiri kursus wajib mengenai pengendalian makanan.

“Kita perlu mempertimbangkan kemungkinan makanan yang disimpan pada suhu bilik di dalam periuk atau bekas makanan bagi lebih daripada 4 jam dan pencemaran silang daripada penggunaan sendok dan penyepit untuk makanan yang berbeza,” katanya menerusi satu kenyataan hari ini.

Beliau menggesa Kementerian Kesihatan melalui jabatan kesihatan negeri dan kerajaan tempatan mendedahkan kepada orang awam mengenai langkah yang sedang diambil untuk memastikan makanan yang dijual di bazar itu selamat untuk dimakan dan gerai terbabit berlesen.

“Pemeriksaan perlu dijalankan di seluruh negara untuk memastikan pengendali gerai ini mematuhi undang-undang makanan,” katanya.

Tiada ulasan: