"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Saya mungkin MB Johor paling singkat antara yang singkat

Menteri Besar Johor, Hasni Mohammad tidak menolak kemungkinan menjadi menteri besar paling singkat memegang jawatan itu berikutan ketidakstabilan politik yang berterusan di negara ini.

Secara bergurau Hasni berkata beliau juga mungkin akan dikenali sebagai 'menteri besar Covid-19'.

"Saya datang di tengah-tengah penggal pentadbiran. Masih lagi berbaki lebih kurang dua tahun setengah sebelum pilihan raya yang seterusnya. Itu pun, jika pilihan raya tidak diadakan lebih awal.

"Jika itu (pilihan raya awal) berlaku, saya mungkinlah Menteri Besar yang paling singkat antara yang singkat. Mungkin juga digelar Menteri Besar Covid-19. Asyik sibuk berurusan tentang Covid-19 semata-mata," beliau dipetik sebagai berkata oleh Sinar Harian, hari ini.

Hasni merupakan menteri besar Johor ketiga sejak Pilihan Raya Umum (PRU) pada 2008.

Beliau memegang jawatan itu pada penghujung Feb lalu selepas Bersatu mengumumkan keluar dari Pakatan Harapan (PH) dan menubuhkan Perikatan Nasional dengan BN dan PAS.

Hasni menggantikan Sahruddin Jamal dari Bersatu yang berkhidmat selama 10 bulan sebagai menteri besar Johor dari Apr 2019 sehingga Feb 2020.

Sebelum Sahruddin, Osman Sapian memegang jawatan berkenaan selama 11 bulan bermula Mei 2018.

PN Johor menguasai 29 kerusi DUN berbanding PH yang memiliki 27 kerusi.

PH sebelum ini mendakwa mereka akan dapat merampas kembali kerajaan negeri di Johor.

Ini menimbulkan teguran dari Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar, yang memberi amaran baginda akan membubarkan DUN jika ada perebutan kuasa di negeri itu.

Tiada ulasan: