"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tak masuk akal Dr M cuba perdaya PH guna strategi lapuk, kata Pemuda PKR

FMT Reporters

PETALING JAYA: Ketua Pemuda PKR, Akmal Nasir menggesa Pakatan Harapan menyedari cubaan Dr Mahathir Mohamad membawa jenama gabungan besar hanya strategi pecah perintah lapuk yang sering digunakan bekas perdana menteri itu.

Katanya, PKR dan gabungan itu perlu terus maju tanpa penglibatan Mahathir yang mengkritik kewibawaan Pengerusi PH, Anwar Ibrahim semalam.

“Amat tidak masuk akal sekiranya ulang siar strategi lapuk ini mampu memperdaya dan memecah belah kesepaduan dan kesepakatan PKR dan PH,” katanya dalam kenyataan.

Semalam, Mahathir yang juga pengerusi penaja Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) berkata, beliau tidak mempercayai Anwar yang mengumumkan kesediaan bekerjasama dengannya secara bersyarat menerusi cadangan pembentukan gagasan pembangkang perdana.

Mahathir yang dilihat masih terasa dengan tindakan Anwar berkata, “tolak saya bulat-bulat” ketika beliau dan kumpulan penyokongnya menawarkan kerjasama dengan PH.

Akmal berkata, amat malang apabila majlis amanat Pejuang semalam digunakan Mahathir sebagai pentas untuk menyerang Anwar, sedangkan beliau sepatutnya menggunakan platform itu untuk menerangkan hala tuju parti barunya.

“Sikap Mahathir ini menunjukkan seolah-olah kewujudan Pejuang itu semata-mata ingin menafikan kewibawaan Anwar sebagai ketua pembangkang dan pengerusi PH.

“Walhal, baru-baru ini Anwar sekali lagi mengulangi keterbukaan beliau untuk bekerjasama dengan mana-mana pihak, asalkan pihak tersebut boleh menerima syarat dan prinsip perjuangan PH serta meninggalkan segala sikap dan kebobrokan lama.”

Beliau berharap Mahathir dapat bermuhasabah dengan sikapnya yang sering berdolak-dalik terhadap janji disepakati menjelang pilihan raya umum ke-14. 

Tiada ulasan: