"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Takkan Menteri Agama nak berdusta di bulan puasa

MALAYSIA DATELINE

Tokoh wartawan Datuk A Kadir Jasin yakin Menteri Agama Datuk Dr Zulkifli Albakri bercakap benar ketika berkata beliau menaiki kapal terbang eksekutif semasa di Arab Saudi atas tajaan pihak tertentu.

“Takkan lah Menteri Agama (Islam) nak berdusta dalam bulan puasa mengenai lawatannya ke Saudi Arabia?” kata beliau menerusi facebooknya.

Namun, dalam masa yang sama beliau mempertikaikan apakah wajar seorang menteri menerima ‘sponsor’ atau tajaan dari badan-badan kerajaan asing.

“Adakah ini bukan satu kompromi terhadap tugasan beliau sebagai pegawai kerajaan Malaysia.

“Ini kerana, kecenderungan boleh dengan mudah bertukar menjadi rasuah,” kata Kadir dalam tulisannya itu.

Sebelum ini tular Menteri Agama menyertai satu rombongan menaiki sebuah kapal terbang mewah yang di dalamnya ada katil untuk tidur.

Dr Zulkifli kemudiannya menjelaskan ia adalah penerbangan dari Riyadh ke Madinah bukan dari Malaysia ke Saudi.

“Semuanya ditaja kerana hubungan baik antara kedua-dua negara,” ciapnya melalui Twitter.

Perjalanan Zulkifli adalah atas undangan Liga Dunia Muslim – sebuah NGO yang dibiayai oleh kerajaan Arab Saudi.

Berdasarkan video yang dimuat naik akaun Twitter Bernama, Zulkifli dilihat menaiki Airbus A319, yang sememangnya memiliki varian jet korporat.

Zulkifli tiba di Riyadh pada 10 April sebelum bertolak ke Madinah.

Tiada ulasan: