"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anwar beri bayangan PKR, AMANAH terima bekas Adun

MALAYSIA DATELINE

Pengerusi Pakatan Harapan (PH), Datuk Seri Anwar Ibrahim malam ini membayangkan PKR dan AMANAH masing-masing akan menerima seorang bekas Adun, sebelum pengumuman rasmi calon.

Dalam sidang media di Melaka tadi, Presiden PKR itu berkata, penerimaan kedua-dua bekas ADUN terbabit disempurnakan selepas perbincangan panjang lebar dalam Majlis Presiden PH.

“Dalam konteks orang Melayu, harus faham anggota Umno sekarang ini kata mereka mencecah lebih tiga juta, Pas lebih satu juta.

“Kita ambil pendirian sama ada menolak sama sekali atau memberi ruang dengan syarat mereka menerima kenyataan dasar kita, kepelbagaian kita dan dasar tatakelola kerajaan yang baik.

“Maka sebab itulah pertimbangan kita dari empat itu, setakat yang saya faham, PKR hanya memilih satu dan Amanah memilih satu (bekas Adun),” jelasnya.

Beliau juga berkata, hal tersebut akan dimuktamadkan lewat malam ini dan selewat-lewatnya besok pagi sebelum diumumkan.

Dalam masa sama, Anwar berkata, empat bekas ADUN yang menarik sokongan kepada Ketua Menteri, Datuk Seri Sulaiman Md Ali pada 4 Oktober lepas bertujuan mengembalikan pentadbiran Melaka kepada PH.

Selain Idris dan Nor Azman, turut menarik sokongan itu ialah bekas ADUN Pengkalan Batu, Datuk Norhizam Hassan Baktee dan Datuk Noor Effandi Ahmad (Telok Mas).

Majlis Presiden PH bagaimanapun menolak Norhizam untuk diserap ke dalam mana-mana parti komponen PH manakala nasib Noor Effandi tidak diketahui setakat ini.

Anwar turut menegaskan bahawa isu lompat parti sudah tidak lagi timbul dengan pembubaran DUN.

“Soal lompat parti tidak berbangkit. Mereka bukan lagi ADUN. Mereka ini sekarang memerlukan mandat baru. Jadi, terpulang pada parti nak terima atau tidak,” tambahnya lagi.

Tiada ulasan: