"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Impian lelaki nak jadi anjing tertunai

Hmetro

Agensi

TOCO memuatnaik di YouTube dan Twitter, gambar serta videonya menjadi anjing jenis Rough Collie. FOTO Zeppet Workshop

TOCO memuatnaik di YouTube dan Twitter, gambar serta videonya menjadi anjing jenis Rough Collie. FOTO Zeppet Workshop

Tokyo: Seorang lelaki Jepun dikenali sebagai Toco yang sentiasa ingin hidup sebagai haiwan, akhirnya 'berjaya' memenuhi impiannya itu dengan menjadi 'anjing'.

Impian itu direalisasikan bengkel kesan khas Zeppet yang menyiapkan kostum anjing ultra-realistik untuk menyembunyikan kerangka manusia dan membolehkannya berfantasi.

Odditycentral melaporkan, Zeppet mengenakan bayaran kira-kira dua juta yen (kira-kira RM690,000) kepada Toco untuk mencapai impiannya.

Keputusan akhirnya sangat mengagumkan apabila Toco bertukar menjadi anjing jenis Rough Collie malah lelaki itu dengan bangganya turut berkongsi foto dan video dirinya memakai kostum anjing itu.

"Saya rasa adalah membazir jika saya seorang sahaja yang berpuas hati (dengan hasil kostum).

"Jadi saya berkongsi kegembiraan ini dengan menyiarkan video dan gambar di Twitter serta di saluran YouTube.

"Saya tidak menjangkakan perkongsian ini memberi kesan yang hebat kepada ramai orang," katanya.

Ketika ditanya mengapa dia mahu hidup sebagai haiwan, Toco berkata, ia adalah sesuatu yang 'sukar' untuk dijawab.

Kisah luar biasa Toco menjadi tular di Jepun malah dipaparkan di rancangan televisyen nasional, seperti Nippon TV 'Sôkai jôhô variety Sukkiri!'.

Di media sosial, maklum balas tidak dapat dirumuskan dengan sesetengah orang bergelut untuk memahami keinginan Toco untuk hidup sebagai seekor anjing.

Ada pendapat yang lain mengatakan bahawa, selagi Toco tidak menyakiti sesiapa, apa yang dilakukan adalah semata-mata untuk kepuasan peribadinya.

Tiada ulasan: