"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Muktamar PAS 55 : Benarkah ada musuh dalam selimut dalam parti?

Portal berita Malaysiakini melaporkan kononnya Timbalan Mursyidul Am PAS Dato’ Dr Haron Din mengingatkan peserta dalam perhimpunan mengingati Jubli Perak Kepimpinan Ulamak semalam akan musuh dalam selimut PAS yang ditaja oleh umno dan negara asing. Apakah yang sebenarnya dimaksudkan oleh Timbalan Mursyidul Am PAS itu sepatutnya hanya diketahui oleh para peserta kerana himpunan semalam diadakan secara tertututp kecuali sidang media (yang tidak dianjurkan oleh pihak penganjur) Mursyidul Am yang diadakan secara tergesa-gesa sebelah paginya.

Sebelum kita menuding jari dan melemparkan tuduhan sana-sini (yang asing dalam adab PAS tetapi kebelakangan ini sungguh masyhur) cuba kita baca artikel dalam akhbar The Sunday Star hari ini (kalau Utusan Malaysia itu pro Umno saya yakin The Star bukan pro PAS):

Our current leaders are highly respected by us but we need leaders that can be accepted by all races, not just by PAS followers. This is the challenge for PAS how to survive and grow into a party trusted and accepted by all Malaysians.

We have to be LESS ISLAMIC AND MORE UNIVERSAL to win support from non-Muslims. But if we drop our Islamic label the Muslim conservatives would rebel
.

(Pimpinan kami sekarang sangat dihormati oleh kami semua akan tetapi kami memerlukan pimpinan yang boleh diterima oleh semua kaum bukan hanya pengikut PAS. Inilah cabaran PAS iaitu bagaimana untuk wujud dan berkembang sebagai partiyang dipercayai dan diterima oleh semua rakyat Malaysia.

Kita perlu menjadi KURANG ISLAMIK DAN LEBIH UNIVERSAL untuk memenangi sokongan bukan Islam. Akan tetapi jika kita menggugurkan label Islam ini maka puak konservatif (ulamak?) akan memberontak.

Artikel ini dimuatkan dalam ruangan “Comments” karangan Baradan Kuppusamy. Dan siapakah sumber Baradan? Beliau menyebut:

A senior moderate PAS leader who requested anonymity

Seorang pemimpin kanan PAS yang moderat yang tidak mahu dikenali

Kemudian dalam akhbar yang sama dalam ruangan “Insight” karangan Joceline Tan dimuatkan satu persatu kononnya gelagat dan aksi Ketua Dewan Ulamak PAS, Ustaz Dato Mohd Daud al Iraqi dalam Mesyuarat Dewan Harian PAS Pusat baru-baru ini seolah-olah Joceline berada di Bilik Mesyuarat Tingkat 5 pada hari itu sedangkan yang hadir cuma pimpinan tertinggi PAS yang menganggotai Dewan Harian PAS Pusat.

At one point Mat Iraq held up both hands as though in surrender and his bushy beard quivered as he told the council repeatedly: “Saya minta maaf”.

Pada satu peringkat Mat Iraq mengangkat kedua-duabelah tangannya seolah menyerah diri dan janggut tebalnya seakan menggeletar lalu beliau memberitahu majlis berulang-ulang: “Saya minta maaf”.

Siapakah “senior moderate PAS leader” yang bersembang dengan Baradan itu sehingga mahu mengubah status quo parti dan bagaimanakah Joceline (jika benar catatannya) boleh merakamkan insiden yang berlaku dalam mesyuarat tertutup yang penuh rahsia itu yang malah tidak diketahui pun oleh orang PAS yang lain?

Mungkinkah benar ada musuh dalam selimut dalam parti?

Tiada ulasan: