"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

KENANGAN KU BUAT EZAM TERSAYANG..

Ezam Mohd Noor bolehlah diibaratkan umpama `lilin yang membakar dirinya' demi untuk Umno yang kini menjadi parti seumur hidupnya. Semenjak beliau `mufarrakah' dari Parti PKR serta tidak lagi bersama gabungan PR, kita lihat Ezam seperti `jentera bajak' buat Umno. Beliau terlalu kuat berusaha untuk meyakinkan ramai orang bahawa kemasukkannya ke dalam Umno adalah tepat, wajar dan bijak. Di dalam masa yang sama Ezam yang dikenali sebagai `raja sesumpah' ataupun `raja kotak' ini berusaha sedaya upaya mempengaruhi rakyat agar menolak PR terutamanya bekas mentornya DS Anwar. Malang seribu kali malang, rakyat telah mengenali Ezam bukan seperti Ezam yang dahulu. Raut wajah Ezam sekarang yang tidak lagi kelihatan bersih, ikhlas dan tenang cukup menggambarkan betapa Ezam kini sebaris dengan Najib, Ali Rustam, KJ dan Khir Toyo.

Umno sendiri cukup mengenali Ezam walaupun terpaksa menerima kemasukan Ezam ke dalam Umno selepas pilihanraya umum ke 12 yang lalu. TPM Muhyiddin Yasin sendiri pernah memberi komen yang menunjukkan beliau kurang yakin dengan kewibawaan Ezam tatkala terdapat khabar angin mengatakan Ezam akan menyertai Umno. Beberapa tokoh Umno yang lain juga turut merasakan bahawa Ezam memasuki Umno kerana ada tujuan tertentu dan mereka masih terasa pedih dengan kata nista Ezam terhadap Umno ketika dahulu. Tetapi oleh kerana Umno ketika itu di dalam keadaan terdesak, maka Ezam yang terbuang dari PKR ini dikutip oleh Umno. Umno tahu bagaimana untuk mengajar Ezam tentang budaya politik Umno yang sebenar.

Ezam sendiri mengaku beliau sedia untuk diperalatkan oleh Umno kononnya untuk agama, bangsa dan negara. Alasan Ezam itu sama juga dengan kata-kata Ibrahim Al-kataki MP Bebas Pasir Mas yang kononnya berjuang seperti yang Ezam perjuangkan. Bukankah semua pemimpin Umno juga berkata demikian? Mereka semua pejuang bangsa, mereka pejuang agama dan negara. Tetapi mengapa rakyat semakin menolak mereka? Mengapa setiap kali Ezam berbunyi, semakin meningkat `markah' di pihak pembangkang? Itulah hikmahnya Allah menjadikan Ezam sedemikan rupa kerana tanpa Ezam di dalam Umno agak sukar untuk PKR mendapatkan sokongan. Buktinya, sewaktu Ezam berada di dalam KeADILan dan PKR, parti ini semakin kurang mendapat sokongan, sekadar mampu meninggalkan Presiden mereka sahaja di Parlimen ketika itu. Di saat PKR menghadapi suasana tertekan dan mulai kehilangan sokongan rakyat selepas pilihanraya umum 2004, Ezam tanpa rasa bersalah kepada penyokong-penyokong setianya meninggalkan PKR kononnya untuk menubuhkan Gerak yang `Non Partisme'. Tidak ramai yang mengikuti jejak langkah Ezam walaupun beliau dikatakan tokoh terhebat ketika itu mengalahkan Azmin Ali bahkan mengatasi Mat Sabu.

Menyedari bahawa perjuangannya di dalam Gerak tidak membawa apa-apa erti buatnya apatah lagi perjuangan utama Gerak untuk menentang rasuah telah dilakukan lebih awal oleh PKR, maka Ezam mencari hala tuju yang lain. Teman-teman rapat beliau sewaktu bersama pembangkang simpati dengan nasib Ezam yang tidak tentu hala perjuangannya. Maka, PAS pernah menawarkan Ezam untuk berjuang bersama parti tersebut sekiranya Ezam merasa malu untuk kembali kepada PKR. Apalah yang ada pada PAS yang boleh menarik minat Ezam untuk bersama parti Islam tersebut. Ezam lebih berselera kepada Umno sebagaimana berseleranya kawan-kawan beliau seperti Roslan Kassim, Zahid Md arip, Lokman dan lain-lain yang lebih awal `menghidu' keenakan berada di dalam Umno. Dengan melupakan sumpah keramat, janji setia, sumpah seranah terhadap Umno/Bn, puji-pujian kepada DS Anwar sebelum ini, maka Ezam dengan wajah tanpa bersalahnya menghulurkan borang keahlian Umno seumur hidup kepada Pak Lah selaku Presiden Umno ketika itu. Hancur luluh penyokong-penyokong dan peminat Ezam ketika itu, bukan kerana Ezam memilih Umno tetapi mereka kesal dan sedih kerana mereka dapat merasakan bahawa Ezam pasti akan menjadi `jentera bajak' kalaupun bukan `pencacai' di dalam Umno nanti.

Kita terlalu sayangkan Ezam, oleh itu kita tidak mahu melihat tokoh yang selama ini dianggap pejuang yang berani dan ikhlas akhirnya akan menjadi hina sehinanya. 
Hingga saat ini siapakah yang lupa bahawa Ezam pernah berkata, " Tunjukkan pada saya, siapakah yang memasuki Umno yang ikhlas?" Tidak perlu kita menjawab soalan Ezam itu, kerana Ezam sendiri ada jawapannya. Mudah-mudahan di penghujung nyawa Ezam nanti beliau tidak terus berada di dalam Umno.


WFAUZDIN NS
wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan: