"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Melihat aspek keadilan hukuman sebatan

Mohamed Hanipa Maidin
Isu sebatan ke atas orang Islam sering menjadi perbahasan hangat. Sebelum ini kita didedahkan dengan isu hukuman sebatan ke atas model sambilan Kartika Sari Dewi Shukarno. Pada 20 Julai 2009 Kartika telah dikenakan hukuman sebatan sebanyak enam kali oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan di atas kesalahan meminum arak

Baru-baru ini Menteri Dalam Negeri , Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein menyatakan tiga orang wanita yang dikenakan hukuman sebatan adalah kes pertama di mana wanita Islam dihukum di bawah kesalahan syariah.

Beliau memberitahu media bahawa dua wanita tersebut dikenakan masing-masing enam rotan manakala seorang lagi pula dikenakan empat sebatan sahaja. Ketiga-tiga wanita tersebut telah didapati bersalah melakuakn kesalahan persetubuhan haram ( zina ) di bawah seksyen 23 ( 2 ) Akta Kesalahan Jenayah Syariah Wilayah Persekutuan 1997 . Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan telah mengenakan hukuman sebat ke atas tiga wanita tersebut antara bulan Disember 2009 dan Januari 2010.

Menurut Hishamuddin berdasarkan wawancara dengan ketiga-tiga wanita tersebut setelah hukuman sebatan dikenakan ke atas mereka , mereka tidak mengalami sebarang luka atau tanda-tanda kecederaan ke atas tubuh badan mereka. Ketiga-tiga wanita tersebut menyatakan bahawa hukuman sebatan ke atas mereka telah membawa kesan yang mendalam ke atas mereka dan mereka merasa kesal dengan apa yang mereka lakukan dan telah bertaubat.

Hishamuddin seterusnya berkata “ saya berharap tidak ada lagi isu yang timbul dari hukuman sebatan ini di mana Mahkamah Syariah boleh kenakan ke atas tiga wanita tersebut kerana dengan menimbulkan isu ini ia boleh menjejaskan kesucian Islam itu sendiri. Hukuman ( sebatan ) itu adalah bertujuan untuk membuatkan mereka ( pesalah ) bertaubat dan mendapatkan keampunan Allah. Ia juga bertujuan untuk mendidik orang Islam untuk mengikuti ajaran Islam.”

Saya amat tertarik apabila Hishamuddin menyatakan bahawa hukuman sebatan ini adalah bertujuan mendidik orang Islam untuk mengikuti ajaran Islam. Untuk Hishamuddin dan ahli-ahli partai yang beliau dokongi kita ingin mengajak mereka untuk merenung kalimah “ mendidik orang Islam untuk mengikuti ajaran Islam”.

Mari kita perhatikan adakah Umno bersedia untuk dididik dengan ajaran Islam yang sebenar ? Ajaran Islam sebenar menyatakan hukuman ke atas penzina adalah sama ada hukuman sebatan 100 rotan ke atas penzina ghayru muhsan dan rejam sampai mati bagi penzina muhsan ( yang dah berkahwin ).

Setakat yang Islam ajar hukuman enam sebatan tidak wujud kerana zina adalah termasuk dalam hukuman hudud bukan takzir. Jadi jika Umno ingin didik rakyat untuk mengikuti ajaran Islam sebenar, Umno mesti memberitahu kepada orang Islam apa yang dijalankan ke atas tiga wanita tersebut tidak mengikut ajaran Islam yang sebenar kerana kami ( Umno ) masih tidak berani ingin mengamalkan ajaran Islam yang sebenar meskipun kami ada kuasa.

Saya tidak pasti sama ada hukuman sebatan ke atas tiga wanita tersebut dijalankan secara terbuka di khalayak ramai. Dalam sistem perundangan Islam bagi mereka yang dihukum dengan hukuman sebat atau rejam kerana terlibat dengan zina hukuman tersebut hendaklah dijalankan di khalayak ramai bagi mendidik bukan sahaja pesalah tetapi juga bakal-bakal pesalah yang mungkin ada niat ingin melakukan kesalahan yang sama.

Berkaitan dengan kes zina ini ajaran Islam juga bukan sahaja mengharamkan perbuatan zina sahaja malahan Islam juga melarang segala perbuatan yang boleh membawa kepada penzinaan melalui kaedah yang dikenali sebagai sadd al-dzaraie’ ( menutup segala ruang yang membawa kepada penzinaan ) . Justeru itu Islam melarang pergaulan bebas lelaki dan wanita , pemakaian yang menjolok mata, segala bentuk hiburan yang melampau, filem lucah dan separa lucah dan apa-apa sahaja tindakan yang boleh membawa manusia kepada penzinaan.

Di atas kesedaran bahawa ransangan kepada seks boleh berlaku sejak usia yang begitu muda , Islam sejak awal menyuruh ibu bapa mengasingkan tempat tidur anak-anak lelaki dan anak-anak perempuan. Arahan Islam ini sekaligus menuntut agar pihak berkuasa ( negara ) bertanggungjawab memastikan agar sistem perumahan mengambil kira hal tersebut.

Persoalannya adakah Umno sebagai pihak yang ada kuasa mengambil berat hal-hal tersebut. Bukankah setiap kali sambut tahun baru masehi pemimpin Umno bersama-sama meraikan hiburan yang melampau dengan anak-anak muda.

Apabila isu sebatan ini timbul saya lihat Sisters in Islam (SIS) juga akan sentiasa mengambil peluang untuk memberikan komen mereka. Dalam isu sebatan ini ahli Lembaga SIS menyatakan hukuman sebatan adalah tidak boleh diterima dan boleh dilihat sebagai satu hukuman yang keras dan ini bertentangan dengan usaha Kerajaan untuk menonjolkan Malaysia sebagai model negara Islam yang sederhana.

SIS menyatakan “Foreigners are interested to come to our country because of the moderate image we portray but, when they come here, they are shocked to find the level of conservatism practised. So where is this model Muslim country we have been trying to promote?”
( Terjemahan : Orang asing berminat untuk datang ke negara kita kerana imej sederhana yang kita tonjolkan tetapi apabila mereka datang ke sini, mereka terkejut untuk mendapati tahap konservatisme yang kita amalkan. Jadi di manakah model negara Islam yang kita sedang usaha promosikan ? )

Pengarah eksekutif SIS Dr Hamidah Marican pula menggesa Kerajaan menghapuskan undang-undang yang membenarkan hukuman sebatan sama ada hukuman sebatan di dalam undang-undang sivil mahupun undang-undang syariah. Bagi beliau hukuman sebatan itu adalah satu bentuk seksaan ( torture ) dan melanggar hak asasi manusia.

Hujah SIS amat rapuh sekali. Hukuman sebatan ada di dalam Al-Quran jadi bagaimanakah SIS ingin menbatalkan apa yang dinyatakan secara jelas di dalam Al-Quran. Hukuman sebat yang keras hanya terpakai ke atas hukuman sebatan di dalam undang-undang sivil sahaja dan tidak kepada undang-undang Islam.

Sebatan di dalam undang-undang sivil menyiatkan kulit pesalah dan mendatangkan luka yang amat dalam. Ia tidak berlaku di dalam undang-undang sebatan di dalam Islam. Jadi untuk menyamakan kedua-dua hukuman sebatan Islam dengan undang sivil adalah “qiyas ma’al fariq ( membuat analogi perkara yang tidak sama ).

Jika SIS mengatakan hukuman sebat adalah satu penyikasaan mengapakah mereka tidak mengatakan hukuman penjara. ,hukuman denda dan hukuman mati juga sebagai satu seksaan ? Hukuman penjara sebagai contoh bukan sahaja menyiksa pesalah tetapi juga keluarga pesalah. Sebenarnya mana-mana hukuman di dalam kes jenayah sama ada di dalam undang-undang Islam atau mana-mana undang-undang adalah satu bentuk seksaan ke atas pesalah. Yang berbeza adalah tahap seksaan itu.

Jika sebatan ke atas penzina adalah satu seksaan perbuatan zina itu sendiri juga menyiksa orang lain. Ia boleh menyebabkan Kerajaan terpaksa menyediakan pusat-pusat khidmat bagi menjaga perempuan yang ditinggalkan lelaki yang berzina dengannya. Ini adalah seksaan kepada pembayar cukai di mana wang mereka digunakan untuk membantu penzina.

Zina juga bukan sahaja menyiksa bayi-bayi yang tidak berdosa malahan turut meragut nyawa mereka. Media sering mendedahkan bagaimana bayi-bayi yang lahir dari jenayah zina diperlakukan dengan zalim seperti membuang mereka di dalam lubang tandas dan atau di tong sampah dan tempat-tempat yang tidak pernah kita jangkakan.

Zina juga menyiksa maruah dan harga diri keluarga penzina. Cuba banyangkan perasaan ibu bapa yang mempunyai anak yang terbabit dengan penzinaan.

Zina juga boleh menyiksa tubuh badan manusia yang Allah amanahkan kepada manusia. Penyakit-penyakit kelamin seperti Siflis dan penyakit AIDS adalah berpunca dari zina. Apa yang lebih malang kadangkala penyakit yang dideritai oleh penzina tidak semena-mena berjangkit kepada golongan yang tidak berdosa.

Hanya orang yang tidak jijik dengan zina sahaja gagal memahami kerosakan yang zina bawa kepada masyarakat.

Mohamed Hanipa Maidin,
AJK PAS Pusat.

Tiada ulasan: